aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Jag år på semester och sitter med en lånad PC laptop från 2008 med Win Vista.
Igår dog den (alltså stängdes av tjoff!) abrupt mitt på dagen under idle tid. Elsladden är i hela tiden. Den startade med felmeddelanden, ville återställa uppstarten. Detta prövade jag två ggr gav tvär avstägning.
Tredje gången tog jag vanlig start, då verkade det funka. Var inne ett tag, stängde kontrollerat allt var lugnt. Var inne en stund på kvällen - allt OK, stängde av kontrollerat.
Imorse ville jag köra virusskan för att vara på säkra sidan: Medan den gick och jag gjorde annat ---> plopp dog!
Ny start, vanlig normalt sätt att starta, start av AV (Norton 360) OK fine, då sitter jag väl här och leker med musen i två timmar då... GRRR.... Hjälpte inte. Plopp! Avstängt! forts följer...
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Sorry, jag vågar inte lägga allt i ett inlägg, för jag vet inte när nästa avstängning kommer....
Ny start, in i AV - inget spår av att den alls kört. Söker lite på nätet, hittar inget. Ringer kompis, rekommenderas systemåterställning. Letar i Kontrollpanelen - VAR hittar jag det?!
Hittar i stället något om att söka efter kända problem - får veta att Win Update inte körs - Starta om! Gör detta, mitt i omstarten tvärdör datorn IGEN!!!
Startar, återställ uppstarten OK ---> denna gång jag skriver här nu.
Windows Update kör FORTFARANDE inte, samma råd med omstart... Finns noll historik av uppdateringar?!?
HJälp, vad gör jag?
Kan det vara virus och annat otyg?
Är det Windows som gett upp?
Idéer, please!
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Har varit inne och surfat sedan förra inlägget, funkade bra. Gjorde en kontrollerad omstart som funkade fint - fortfarande kör inte Win Update och fortfarande säger den att jag ska starta om....? HJÄLP!
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Känns datorn onormalt varm? Inte alltför ovanligt problem med en del bärbara - dålig kylning och med lite damm i fläktar och kylflänsar så kan du få det problemet. Sedan börjar man köra virussökningar och windows update med mycket diskaktivitet och problemet intesifieras. Så, är datorn ovanligt varm?
b242569Medlem sedan sep. 20051 760 inlägg Hur lånade du datorn? Går det inte att fråga den som du lånade den av? Du har inte nämnt om det var en dator som är "till för att lånas ut". Om så inte direkt var fallet får man ju inte vänta sig för mycket av en lite gammal dator som man inte är van att använda.
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg
Jojoxx skrev:
Känns datorn onormalt varm? Inte alltför ovanligt problem med en del bärbara - dålig kylning och med lite damm i fläktar och kylflänsar så kan du få det problemet. Sedan börjar man köra virussökningar och windows update med mycket diskaktivitet och problemet intesifieras. Så, är datorn ovanligt varm?
Den är inte ovanligt varm.
Försökte köra AV i felsäkert läge. Kom längre än förut, den hittade 8 problem men var långt ifrån klar, sedan TJOFF! dog den. I felsäkert läge?!? :( För allt jag vet kan de 8 problemen vara Cookies...
Försökte med en systemåterställning, gav omstart (så klart) och följande meddelande: Systemåterställningen kunde inte utföras. Ett okänt fel inträffade under återställningen.
(F.ö. är det min mammas laptop som används i sommarstugan. Jag är minst lika van vid den som vad hon är.)
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Dålig nätdel i kombination med dåligt batteri? Eller är batteriet fulladdat när den dör?
Det här kanske låter efterblivet från min sida. Men när du scannar datorn så är du ju inte aktiv. Vissa har ju ställt in sin dator att stänga av sig själv efter x-antal minuter. Kanske bara är windows som stänger av datorn för att du är inaktiv?
stattinMedlem sedan jan. 2005713 inlägg prova utan batteri, jag har upplevt många bärbara som har några år på nacken att dom tillslut inte går att köras med batteriet i. antingen dör dom eller så blir dom skitsega.