webForumDet fria alternativet

WHS och tunnel - hur gör man?

Windows

5 svar · 2 320 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Har skaffat en bärbar dator och ska använda den i icke-hemmamiljö.

Hemma har jag gjort som så att samtliga datorers dokument- och bildmapp pekar till en nätverkssökväg som pekar till min hemmaserver.

Min tanke är nu att skapa två adminkonton, ett där enheterna pekar till WHS och ett annat med ett tunnelsystem som default, så att pekningarna fungerar.

Jag inser nu direkt att om den enda skillnaden är tunneln så kanske jag inte behöver ha två konotn, utan bara slå på/av tunneln när det behövs, eller hur?
Eller tjänar jag på att ha ett konto som skapar tunneln det första den gör när jag loggar in för att alla mappade enheter i sin tur fungerar korrekt?

Men den viktigaste frågan; hur gör man en sådan tunnel?
Antar att man behöver en servermjukvara i WHSen och en klient i den bärbara?

Tacksam för tips och råd!

Medlem sedan nov. 2006188 inlägg

Du bör kolla på NAS server då kan du nå dina filer över allt och till vilka datorer som helst.

med hjälp av adminstationskonto. Då den styrs via IP.

mmm - kan ju inte riktigt skrota min befintliga windows home server. Vill inte det heller, för jag tycker den fungerar perfekt.

Så, en slags tunnel är det som passar mig bäst.
Dessutom tror jag inte ditt förslag med NAS är det jag eftersöker. Jag kan ju komma åt mina filer med, men jag vill kunna komma åt dem inifrån windows som om jag sitter på mitt hemmanätverk.

Man kan säkert mappa sökvägar till en NAS, tex \\NAS\Mappnamn. Men hur gör man när man befinner sig någon annanstans? \\NAS\Mappnamn kommer ju knappast funka.

Hej igen

Följde den här guiden:
http://social.microsoft.com/Forums/en-IE/whssoftware/thread/fd8a313d-2d63-47ce-af0a-9d5f4bbccb35
... för att ställa in VPN på WHSen samt
http://www.windows7hacker.com/index.php/2009/08/how-to-set-up-a-vpn-connection-in-windows-7/
... för att från en dator ansluta till WHS.

Får det inte att funka, det kommer ett felmeddelande.
Kan det vara så att det blir en slags loop, att man inte kan testa detta inifrån samma nätverk? Jag skapade visserligen en ny användare som bara har Wifi anslutningen och egentligen kan nå allt i nätverket, men jag har inte mappat något som pekar till hemmaservern.

Eller spelar det ingen roll varifrån man testar, hemifrån eller från ett annat nätverk?

Okej, så här löste jag det: kort och gott Hamachi.
Har inte gjort några djupa tester men det lilla jag hann med var rätt positivt. Kom åt mina filer hemma och de mappade enheterna tycktes fungera.

Hade egentligen gärna velat få till windows egna VPN mest för att se om det skiljer sig prestandamässigt. Och så kan jag inte hjälpa att jag är så nyfiken på varför det inte funkade - var det min routers brandvägg/inställningar eller var det något annat?
Kanske får jag aldrig reda på det.

Okej, så här löste jag det: kort och gott Hamachi.
Har inte gjort några djupa tester men det lilla jag hann med var rätt positivt. Kom åt mina filer hemma och de mappade enheterna tycktes fungera.

Hade egentligen gärna velat få till windows egna VPN mest för att se om det skiljer sig prestandamässigt. Och så kan jag inte hjälpa att jag är så nyfiken på varför det inte funkade - var det min routers brandvägg/inställningar eller var det något annat?
Kanske får jag aldrig reda på det.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)