webForumDet fria alternativet

Windows 7 och Linux Suse

3 svar · 599 visningar · startad av Rulle

RulleMedlem sedan juni 2000166 inlägg

Hej
Någon som vet ett sätt att kunna köra Windows 7 samt Linux Suse på samma burk?
Finns ju något virtuellt inbyggt eller för nedladdning till Windows 7, men vad jag läst fungerar det bara att lägga på andra Windows-versioner?

pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg

Ja, Windows Virtaul PC som väl iofs inte finns med som standard i W7 men som går att lägga till med ett klick är riktigt dåligt.

Jag vet inte om det är så att det bara är windows os som går att köra i den, men så skulle det kunna vara, men det är iallafall så att det bara går att köra 32bitars os..... Alltså även om ditt host os är 64 bitars.

Så kör Virtualbox, eller VMWare player.

Vilket av dem två beror väl på vad du vill och vilken du gillar, jag gillar vwware, men skall man ha många olika maskiner är deras gratis player lite begränsad.

/pebi

lbs129Medlem sedan apr. 200899 inlägg

Är det dual boot eller virtualisering som du är ute efter? Är det dual boot så installerar du bara Windows först och Suse sen på var sin partition så kommer du få upp en GRUB-meny när du startar datorn där du väljer vilket operativsystem du vill starta. Är det virtualisering du vill använda så finns bland annat de alternativen som pebi föreslog. Microsoft Virtual PC fungerar bra när du ska köra Windows virtuellt men det stödjer inte Linux, så då är VMWare Player ett bra alternativ. Kom ihåg att aktivera Hardware Virtualization i BIOS bara om ditt system har stöd för det så får du bättre prestanda. :)

Mvh Johan

bestoMedlem sedan juli 201123 inlägg

borttagen

304 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
177 ms — hämta forumlista (db)
125 ms — hämta statistik (db)
175 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)