webForumDet fria alternativet

Windows server som är DC med AD och TS?

Windows

5 svar · 1 283 visningar · startad av evilaid

Medlem sedan apr. 2009433 inlägg
Frågan#1

Hej

Någonstans i bakhuvudet är det något som säger att man inte ska ha domänkontrollanten och terminal server samt filserver på samma server. Stämmer det och utav vilken anledning?

För mpnga år sedan hade jag en länk till en svensk sida som med massa information och utbildningar inför det Olika microsft licensieringarna gällande deras operativsystem, någon som känner till någon sådan??

Mvh

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om helt enkelt tar dig in på https://www.MSDN.Se kan du säkert komma vidare.
Skrolla ner och leta reda på det vill ha mer upplysningar om.

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

En domänkontrollant är ju det viktigaste i ditt AD. Därför vill du inte att dina användare ska logga in på den.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc742817(WS.10).aspx

OK.. Men inge av er som känner tilll några svenska texter eller engelska med lite guider hur man säter upp en windows server?

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Exakt vad vill du göra? Att installera Windows Server är enkelt, precis som att installera Windows 7, bara stoppa i skivan och boota.

Vad vill du göra sen? Skapa ett AD och lägga på Exchange?

Har du kollat på Small Business Server? Innehåller AD, Exchange, SharePoint och lite annat. SBS 2011 har stöd för upp till 75 användare.

Jo jag har petat igång några servar fär några år sedan.. Men jag vet att på den tiden hittade jag en svenska sida med guider och utbildningar inför varje msca cerifiering.. Var riktigt bra vad jag kommer ihåg.. Beskrev hur man konfigurerar en sever med AD, DNS, DHCP, IIS osv....

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)