Jag sitter på en bärbar dator med Windows Vista som används sporadiskt. Senaste gången den användes var i Påskas. När jag startade upp den igår, fick jag meddelandet "Windows återstartas..." vilket så småningom tog mig rakt in i Windows utan inloggning. Ingenting verkade funka, fönster svarade inte på musen, startmenyn såg helt knäpp ut, bl.a. fanns ingen möjlighet att stänga av! Istället blev det "hård" avstängning direkt via avstängningsknappen på tangentbordet, ny uppstart, problemet kvarstod i felsäkert läge. Ny "hård" avstängning och återstart i normalt läge gav en inloggningssida från vilken det gick att stänga av.
Idag har jag med lite trial and error insett några saker:
* Att ingenting funkar och Start-menyn ser så skum ut beror på att musens knappar vänts bak och fram.
* Startmenyns avstängningsknapp leder INTE till att datorn stängs av, utan till Vänteläge!?! För att faktiskt stänga av, måste man trycka på den lilla pilen och välja "Stänga av" därifrån. Jag kan inte minnas att det har varit så förr, men kan inte svära till 100% på att det ändrats, det känns dock helt knäppt!
Min primära gissning är att datorn "stängts av" till vänteläge i Påskas och att den sedan tillbringat några månader i detta läge, nedpackad i en väska och utan strömförsörjning (utöver batteriet). Det skulle möjligen kunna förklara gårdagens märkliga uppstart.
Men... någonting är helt klart åt fanders:
Jag startar datorn och har bakvända musknappar. (Någon vänsterhänt person har aldrig använt datorn.) Om jag använder vänster som höger och tvärtom går det att ta sig fram till Kontrollpanelen/Mus/Bocka UR rutan om att vända på dem, OK. Puuuuh, tillbaka till normalt läge, härligt! I ca 10-15 min, sedan byts knapparna automatiskt om igen!!!
Samma manöver, och rutan är plötsligt ibockad igen!?! :q x( Vad i ...? Detta har nu upprepats TRE gånger denna morgon medan jag sitter framför datorn!! Det är inte så att jag timat när problemet kommer tillbaka, men jag har heller inte kunnat koppla det till att jag gör något visst just då, så vad i glödheta ... är det som pågår?
En snabbsökning av datorn hittar bara tracking cookies, inga virus eller annat otyg.
Vad kan vara fel? Vad gör jag åt det? Är det möjligt att något ändrats så att Start/röd avstägningsknapp bytt beteende? Kan jag på något sätt ställa om detta tillbaka till "Stäng av"?
En fullständig virusskanning senare, som hittade 0 problem av något slag , Windows Update, HP Update och lite allmänt användande av datorn utan nya problem trodde jag att detta var löst....
Sedan öppnade jag Firefox, loggade in på Google docs och skrev några kommentarer i ett dokument och VIPS: Knapparna bytte funktion!!! :o
Kan det ha med Firefox att göra? :q :l
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e