webForumDet fria alternativet

Windows 8 sneak peak

20 svar · 3 625 visningar · startad av legis

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Inatt visade Microsoft för första gången hur Windows 8 kommer att se ut. Redan tidigare vet man att Microsoft kommer att gå över till mer enhetlig kod över alla enheter (telefoner, tablets, tabs, pc etc). Även om jag är partisk så ser jag fram emot detta ganska rejält.

För första gången sedan Win95 så blir det ett HELT nytt UI.

För den som vill gå rakt på demon:
http://www.engadget.com/2011/06/01/microsoft-unveils-windows-8-tablet-prototypes/

För den som vill ha den officiella presentationen och kringsnacket:
http://allthingsd.com/20110601/up-next-at-d9-microsoft-windows-president-steven-sinofsky-live-at-d9/?refcat=d9

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Hoppas de inte glömmer att skapa en bättre webbläsare, som följer med redan från början.

Ser ut som IE9 just nu och som han säger i demon använder de HTML5 för mycket av arbetet.

De lär väl fixa en IE10 till releasen. Hoppas de inte glömmer WebSockets och WebGl mm.

Jag uppskattar att de satsar på touch och en app store. Det ser bra ut.

erciz skrev:

De lär väl fixa en IE10 till releasen. Hoppas de inte glömmer WebSockets och WebGl mm.

Jag uppskattar att de satsar på touch och en app store. Det ser bra ut.

Japp, en korrektion till ovan post. Win8 kör redan IE10, inte IE9.

När jag har tittat lite mer på det, så börjar jag gilla det nya gränssnittet. Verkligen nytänkande, men undrar om det verkligen fungerar så bra.

Sen läste jag en intressant artikel om att Microsoft kanske satsar på HTML5-applikationer, och överger sina satsningar på WPF och Silverlight. Det låter väldigt förvånande och jag tror inte att de kommer att överge WPF och Silverlight. Se artikeln: http://arstechnica.com/microsoft/news/2011/06/html5-centric-windows-8-leaves-microsoft-developers-horrified.ars

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

Jag tycker att det nya gränssnittet ser ut att fungera bra på allt förutom datorer. :birp

Visst kan man ändra sig om saker, men min första reaktion är att jag vill ha kvar det som det är i dag (Windows 7 mfl). Men på allt med pekskärm tycker jag det verkar smidigt. Möjligtvis som skärmsläckare eller startskärm på en dator, men sen vill jag nog ha det vanliga klassiska då jag allt som oftast har ett gäng fönster öppnade som jag vill kunna flytta hur jag vill.

Jag tror inte heller att Microsoft lämnar WPF och Silverlight. Att de satsar på HTML5 ändå tycker jag är väldigt bra, det borde innebära att med IE10 så finns det ett sätt att utveckla webbsidor och applikationer på som fungerar i alla webbläsare. Men troligtvis får man välja om man vill använda WPF, Silverlight eller HTML5+Javascript för att bygga saker till Windows 8.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Jag gillar det inte. Kalla mig konservativ, men jag gillar vanliga fönsterbaserade gränssnitt, och nu hoppar både Apple och Microsoft på tåget att ge skrivbords-OS telefonanvändargränssnitt. Det kanske passar "vanliga" användare, särskilt när petskärmar börjar breda ut sig, men som sagt, det här är ingenting jag vill använda.

Jag gillar det skarpt och ser det som ett naturligt steg. Man kommer att kunna byta till klassiskt läge men själv ser jag fram emot ett mer aktivt skrivbord och live tiles även på stordatorn. Jag har aldrig varit ett fan av statiska genvägar på skrivbordet. Detta är helt klart ett generationsskifte på flera sätt och blir nog bara helt accepterat av de som nu börjar bli datormogna.

Sedan är det givetvis också strategiskt, dvs oavsett device ser det likadant ut. Givetvis med fokus på touch, eftersom vi alla snart har en 50" pekskärm på väggen. Men mest är det en anpassning till de tre form factors folk i gemen har idag; smartphone, surfplatta och en stationär variant.

Men dessa fullskärms-tiles, eller vad man ska kalla dem. Är det så sagt just nu att de bara kan implementeras i JavaScript? Det känns ju väldigt begränsande isåfall. För då måste man i princip växla till fönsterläge för webbläsare och kodeditor som är de applikationer som jag använder jämt och ständigt...

Nu finns Developer Preview ute. Jag har testat det på en slate och det fungerar överraskande bra. Notera att det inte är Beta eller RC utan bara Dev preview, så väldigt tidig build.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

hoppas man kan ladda ner filkopieraren och lägga på 7'an :)

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Fast det där med "strömlinjeformat gränssnitt" förstår jag inte riktigt...
http://seldo.tumblr.com/post/9549775746/this-is-genuinely-microsofts-idea-of-a

En kollega installerade 8:an på en burk idag men jag såg för lite för att bilda mig en uppfattning mer än att "touchskalet" såg snyggt ut men att det under/bakom detta skal såg ut tja, ungefär som vanligt. :)

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Vadå inatt, de visade det vid 18-tiden igår :)

Nickemannen skrev:

Vadå inatt, de visade det vid 18-tiden igår :)

Första posten är sneak peak..kolla datum.

lite lustigt när de skriver...

Windows 8 beskrivs som den största förändringen av Microsofts operativsystem sedan Windows 95 lanserades för 16 år sedan.

så stor skillnad verkar det väl inte vara!? menar de med arkitekturen och allt kanske

http://www.e24.se/business/it-och-telekom/kritiskt-steg-for-microsoft_3056680.e24#xtor=AD-500-[E24]-[3056680]-[Box]-[Aftonbladet]-[]-[]

Danny skrev:

lite lustigt när de skriver...

så stor skillnad verkar det väl inte vara!? menar de med arkitekturen och allt kanske

http://www.e24.se/business/it-och-telekom/kritiskt-steg-for-microsoft_3056680.e24#xtor=AD-500-[E24]-[3056680]-[Box]-[Aftonbladet]-[]-[]

Jag gissar att de menar UI. Steget från 3.1 till win95 och nu win8. För användaren är utseendet helt annat än tidigare versioner.

är det så stora skillnader mot 7'an alltså?

Danny skrev:

är det så stora skillnader mot 7'an alltså?

Sälva UI ser ut som på Windows phone 7, live tiles istället för startmeny och samma typ av program-grupperingar i stil med som du har på iPad.

jaha, tack, första gången jag kollade på den där videon hade jag ena ögat på TV'n och fattade inte riktigt vad det var för något. Verkar ju bli kanon pekskärmar.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)