webForumDet fria alternativet

Windows XP loop vid start

8 svar · 2 521 visningar · startad av civilpolisen

civilpolisenMedlem sedan dec. 2009816 inlägg

Jag var hemma hos vännen idag med klurigt problem!!

LG X110, en sån minidator.
Datorn loopar vid start. Kommer inte ihåg felmeddelandet, men i stil med "unmounted_-nånting"

Finns det någon möjlighet att starta en begränsad Windows från USB, typ disk??

Troligen är BIOS kvaddat och det kan man kanske laga med CHDSK... om man nu får igång härligheten!! :-)

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Du fixar inte ett kvaddat bios med checkdisk. Är bios sönder så startar oftast inte datorn alls.

Prova starta datorn i felsäkert läge och se om den startar då, där kan du kolla disken.

Allright. Skippa raden där BIOS står omnämnt. Då är det fel.

Det fungerar inte att starta i Felsäkert läge. Inte heller att manuellt stänga av "återstarts-funktionen" (ja... kommer inte ihåg det exakta ordvalet...)

Datorn bara startar om hela tiden. Även i felsäkert läge.

"UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME"

... är felmeddelandet.

Skulle boota på CD'n och välj "reparera systemet" men tänk på att dina dokument kan försvinna.

OK... Haken är att det är en minibärbar, således utan cd-spelare.

Det finns förvisso externa cd-spelare, men funkar dom i en minibärbar!? (Beror väl på modell, kan man tänka...)

Jag tänker, varje gång man stoppar in en liten minnespinne i datorn måste Windows fixa och dona en himlans massa innan pinnen går att använda... Cd torde vara liknande...(??) Eller???

Då blir frågan, kan man då starta från denna externa cd-spelare!?

stattinMedlem sedan jan. 2005500 inlägg

civilpolisen skrev:

OK... Haken är att det är en minibärbar, således utan cd-spelare.

Det finns förvisso externa cd-spelare, men funkar dom i en minibärbar!? (Beror väl på modell, kan man tänka...)

Jag tänker, varje gång man stoppar in en liten minnespinne i datorn måste Windows fixa och dona en himlans massa innan pinnen går att använda... Cd torde vara liknande...(??) Eller???

Då blir frågan, kan man då starta från denna externa cd-spelare!?

Pula i den och gå in i bios, kolla sen vilka boot alternativ du har. Annars vet inte jag hur man ska bära sig åt, men mini datorer (och även alla andra skulle jag tro) ska väl kunna botas från usb sticka med, så det borde ju funka på nått sätt.

Jaha... Men hur får man ett Windows som man kan lägga på USB-sticka!?

Tidigare fanns möjligheten i Windows att skapa "nöd-disketter" med någon typ av begränsad Windows. Kan man skapa "nöd-USB-minnen" ???

Vi var inne i BIOS och där finns olika alternativ att välja. Just den manövern hanterar vi.

Kan den boota från en usb-sticka så kan den boota från en usb-cd/dvd.

Genererad på 517 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb