webForumDet fria alternativet

Låååång uppstart.

Windowsur Windows

8 svar · 2 555 visningar · startad av Poteta

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Jag har fram tills nu varit väldigt nöjd med Win 7 och framförallt uppstartstiden. Oftast använder jag Strömsparläge och då startar datorn väldigt snabbt så det är inga problem. Dock ballar mitt tangentbord ur många gånger när jag använder Strömsparläge. Displayen i tangentbordet visar ingenting när jag startar.
Därför stänger jag ibland av genom Stäng av. Det är då problemen börjar. Vid avstängingen står det (ungefär) "Var god vänta, 1 av 4 uppdateringar installeras. Stäng ej av datorn.".
Så långt allt ok, jag kan leva med att det tar lite längre stund att stänga av. Jag behöver ju inte sitta där och glo på det... Det konstiga är att det alltid står så.

När jag startar står det (ungefär) "Var god vänta, uppdateringar installeras. 0% klart. Stäng ej av datorn.".
Där står det och tuggar i ca: 5-10 minuter och det händer varje gång jag startar datorn.
Det har gått så långt att jag inte tänker på det längre. Jag brukar starta datorn när jag kommer hem från jobbet och sedan gå ner och diska eller göra något annat innan jag kommer igång. Finns det något man kan göra åt detta?

SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg

Jag och min flickvän har ett liknande problem på båda våra datorer som kör Win7.
Enda skillnaden är att vi inte får upp något meddelande om att uppdateringar installeras.
Ungefär 50% av alla uppstarter från "kallt" läge tar allt mellan 1 till 5 minuter.

pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg

Ett enkelt sätt som kan funka, kan vara att prova att plocka uppdateringarna en och en.
Dvs starta windows update manuellt, och bocka för en uppdatering, prova hämta och installra den, sedan nästa osv. tills du plockat alla
Om inte annat kan du ju se vilken uppdatering det är som misslyckas i uppdateringshistoriken där.

(du kan starta windows update genom att bara skriva update i sök fältet då kommer den attt hitta windows update)

/pebi

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag har liknande problem, att Win7 tar en evighet på sig att starta från scratch - men jag har inga meddelanden om uppdateringar, förutom då de manuellt installeras givetvis.

Finns det någon form av uppstartslogg man kan aktivera och se vad det är som gör att den hänger? Vill minnas att jag gjorde det i XP vid något tillfälle, så det borde ju finnas.

pebi skrev:

Ett enkelt sätt som kan funka, kan vara att prova att plocka uppdateringarna en och en.
Dvs starta windows update manuellt, och bocka för en uppdatering, prova hämta och installra den, sedan nästa osv. tills du plockat alla
Om inte annat kan du ju se vilken uppdatering det är som misslyckas i uppdateringshistoriken där.

(du kan starta windows update genom att bara skriva update i sök fältet då kommer den attt hitta windows update)

/pebi

Bra förslag, jag har 8 viktiga uppdateringar men bara 4 är ibockade. En som inte var markerad var Service Pack 1, jag börjar med den. :)

pebis förslag löste biffen. Nu tuffar allt på som vanligt igen, både vid uppstart och vid avstängning. Tack! (y)

civilpolisenMedlem sedan dec. 2009872 inlägg

Glömma SP1!
En klassiker...!! :-)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

:stefan: skrev:

Jag har liknande problem, att Win7 tar en evighet på sig att starta från scratch - men jag har inga meddelanden om uppdateringar, förutom då de manuellt installeras givetvis.

Finns det någon form av uppstartslogg man kan aktivera och se vad det är som gör att den hänger? Vill minnas att jag gjorde det i XP vid något tillfälle, så det borde ju finnas.

Testa msconfig.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

många har problem med det där nu, just när jag trodde det löst sig så började den igen efter någon dag. Har väl med SP1 att göra på nåt vis. Morsans dator likadant, hon fick fyra uppdateringar om dagen riktigt länge, tills jag kom dit och installerade de fyra manuellt. Tycker MS kunde löst det där lite smidigare, sista veckorna har varit jobbiga.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.a2ca460b
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)