webForumDet fria alternativet

Formatera allt

10 svar · 1 345 visningar · startad av apansson

apanssonMedlem sedan okt. 2002178 inlägg

Har en liten asus netbook som jag vill formatera helt. Den är nu uppdelad i 2 partitioner och windows partitionen har blivit för liten. Har försökt sätta ihop de båda men det fungerar inte. På andra partitionen ligger en massa filer jag inte kommer åt - kan inte formatera någon av dom från Windows. Hur gör jag enklast om jag vill formatera båda två? :q

ercizMedlem sedan maj 20011 880 inlägg

Jag har inte använt en Asus Netbook, så jag vet inte om du får med en Windows-skiva eller USB-sticka eller liknande. Men har du nåt installationsmedium t.ex. en DVD, så är det bara att sätta ingång och installera om Windows. Under installationsprocessen får man chansen att ta bort partitioner och att formatera dem.

Har inte tillg[ng till dvd och har f;rs;kt installera via usb men den vill inte boota med usb/stickan.

Har du sett till att USB-stickan är boot-bar? Här finns en bra guide om hur man gör en boot-bar USB-sticka och eventuellt kopierar över innehållet från en installationsskiva. Det kan också vara så att du behöver ändra nåt i startproceduren på din dator så att den bootar från USB.

Jag har ändrat i bios så den bootar från usb men det vill inte fungera. Kör med windows egna program och det har fungerat förrut - men inte nu :o(
Vart hittar du guiden du tipsade om?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Är det windows 7?

Om det är det, gå in i diskhanteraren och först ta bort den andra partitionen, gör sedan windows partitionen större så den fyller disken.

Det är windows 7 det gäller. Har testat detta men den ger mig inte åtkomst till någon av partitionerna. Kan inte ta bort den.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Kör du som admin?

Ja det ska jag göra. Högerklickar på dator och väljer där hantera - admin symbolen står bredvid så det borde väl innebära att det körs automatiskt?

Precis som GunnarD säger, prova att starta Datorhantering som Administratör:

Start > Kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Högerklicka på Datorhantering och välj "Kör som administratör".

DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg

Stoppa i Windows-skivan som du ska installera från. Då får du frågan var du vill installera. Ta då bort båda partionerna och skapa en stor istället. Mycket bättre.

Gjorde så på en Asus Netbook som hade en dold partition. Windows 7.

/red: oj, nu såg jag att du inte har DVD-läsare, hehe. Jadu, samma tips fast USB då :)

Genererad på 377 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb