var jag skall ändra för att kumma packa upp en fil.
Windows säkerhetsvarning "ankomst till den här filen har har blockertas för att skydda datorn"
Kör Win 7
11 svar · 2 188 visningar · startad av Netstamps
var jag skall ändra för att kumma packa upp en fil.
Windows säkerhetsvarning "ankomst till den här filen har har blockertas för att skydda datorn"
Kör Win 7
Högerklicka på filen, välj properties och klicka på unblock.
Det är en ny säkerhetsfeature i win7 (kan ha funnits i vista men eftersom jag aldrig körde vista så vet jag inte), win7 känner av att du tagit ner filen från "Internet" och sätter en flagga att den skall blockeras.
Samma flagga styr ex. office 2010 så att man får den gula raden högst upp med en varning och man måste klicka på "enable editing" för att kunna ändra i filen.
tack för tipset, fixat.
Glöm inte att acceptera svaret så andra lätt kan se att frågan är löst.
Då säkerhetsvarningen var på svenska och det är troligt att andra använder svenska operativsystem så kan det vara värt att poängtera att det på svenska heter Egenskaper och Avblockera samt att Avblockera bara finns för vissa filer t ex zip och pdf.
Alltså på svenska
Högerklicka på filen, välj Egenskaper och klicka på Avblockera.
[...] samt att Avblockera bara finns för vissa filer t ex zip och pdf.
För vilka filer finns det inte? Det finns väl för alla filer du hämtar från internet eller andra "osäkra" platser?
För word-dokument hittar jag det inte, men frågan gällde ju en fil som kan packas upp, nog en zip-fil.
För word-dokument hittar jag det inte, men frågan gällde ju en fil som kan packas upp, nog en zip-fil.
Det finns för Word-dokument. Som sagt, det finns för alla filer du sparar från internet eller andra osäkra platser.
För alla filer som sparas från Internet finns det nog, men inte för filer man själv skapar. Framgår inte tydligt hur trådskaparen fått filen. Jag testade det i filer på min hårdisk för att kolla. Därmed borde den biten vara färdigdiskuterad.
Informationen finns för alla filer.
Informationen ligger som streams till filerna om man kör NTFS. Man kan se det genom att i ett kommando fönster skriva "DIR /R".
Det som styr blockeringen är ZoneInfo, det finns andra streams som gör andra saker, kör exempel "DIR /R" i en katalog med bilder som du tidigare listat och set thumbs på bilderna.
Att filer man skapar själv inte blockeras är väl väldigt logiskt? Annars hade du ju fått varningar på alla filer...
Vill du testa själv så skapa en textfil med innehåller
[ZoneTransfer]
ZoneId=3
och spara som zone.txt.
Öppna sedan en kommandotolk och skriv:
more zone.txt > MinFil.exe:Zone.Identifier
Filen blir då "blockerad".
Windows live mail
I Outlook fanns det ett ställe där jag kunde lägga upp olika användargrupper för att snabbt få ut ett mail till alla i gruppen.
Finns det motsvarnde i Live mail, och var hittar jag det i så fall?
Tacksam för ett tips