webForumDet fria alternativet

hur ofta blåser man ur HD?

8 svar · 2 413 visningar · startad av linnlinda

linnlindaMedlem sedan feb. 20112 inlägg

Behöver man blåsa ur sin hårddisk och installera om Windows 7 lite då och då? Verkar som om många mer avancerade datoranvändare gör det ibland?

Eller räcker det med brandvägg och spinoprogram, antivirusprogram för att hålla datorn i bra skick?
Trots att jag använder alla dessa program verkar det som man ändå samlar på sig skräp som gör datorn slöare?
Eller vad tror ni?
Tack för bra forum!

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

När jag använde Windows XP installerade jag om datorn efter ett antal månader, men nu med Windows 7 tycker jag att det har fungerat bra väldigt länge och har inte behövt installera om annat än när jag skaffade en ny hårddisk. Gör det bara om du känner att du måste annars är det onödigt.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det beror helt på vilken sorts hantering man har av maskinen.
Om du bara kör det dagliga, vad det nu är, är det inga problem.
Men att ha en installation som backup som man kan dra tillbaka är inte fel.
Jag testar många olika konfigurationer och då kan det vara bra att kunna återskapa ett bra basläge. Det finns nu så många bra och snabba program för att lägga tillbaka en version, att man bör testa detta.
Kolla antalet processer, ligger de under 50 är det väl bara att defragmentera ibland.
Om du vill testa med att göra din Win 7 snabb så finns det program för att trimma.

http://www.rt7lite.com/
Bra artikel i Datormagazin Nr5 2011 Sid 039

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Finns ingen anledning att installera om datorn hela tiden såvida du inte installerar en massa konstig programvara som kan innehålla diverse säkerhetshål och malware. För vanlig användning så är det bara att köra på. Jag har inte installerat om en dator p.g.a. tung användning sen Windows 98-tiden.

Om de s.k. avancerade datoranvändarna måste installera om sina datorer med jämna mellanrum så är de absolut inga avancerade användare. Tvärtom.

Däremot har Lasp en poäng, att använda sig av återställningspunkter om man trots allt råkar trampa i klaveret. Detta hjälper dock inte om man har installerat programvara med säkerhetshål eller malware, det är enbart för att återställa konfigurationsändringar. Kör du däremot en full backup så kan du ju återställa det exakt som det var.

onkelborgMedlem sedan juli 2003555 inlägg

Gah.. Hemska forum, hade skrivit ett långt svar men det åt forumet upp utan att blinka.. Kontentan var: jag har två laptops jag använder frekvent, 1,5 år resp. 1 år gamla, båda Windows 7, ingen av dem ominstallerade sen jag köpte dem. De går som tåget. Enda "säkerhetsmjukvara" på dem är den inbyggda brandväggen, dvs. ej antivirus eller liknande.

Den äldre, 1,5-åringen, startade jag om 8:e oktober förra året, sedan dess har den bara varit nere i viloläge när jag inte haft igång den. Både den och den andra datorn känns snabba och jag har inget behov av att installera om dem.

Avancerade användare installerar inte om i tid och otid, de gör det om de behövs, men det ska inte behövas.. Avancerade användare ser i stället till att inte trycka på allt som går att trycka på, och läser de frågor som datorn ställer istället för att bara trycka bort dem.

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

legis skrev:

Däremot har Lasp en poäng, att använda sig av återställningspunkter om man trots allt råkar trampa i klaveret. Detta hjälper dock inte om man har installerat programvara med säkerhetshål eller malware, det är enbart för att återställa konfigurationsändringar.

Jag tror Lasp syftade på någon typ av ghost dock.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Mr. N. skrev:

Jag tror Lasp syftade på någon typ av ghost dock.

Jodå det förstod jag men om man bara kör snapshots där enbart förändringar kopieras tillbaka så hjälper det inte. Det krävs en total återställning för att inte gammalt ska ligga kvar.

xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg

Jag håller kvar i en regel som jag haft sedan länge, dvs formatera om disken/datorn med Windows en gång om året. Numera har jag allt utom program på andra diskar så det är inte lika omständigt längre.

Kan tilläggas att jag inte är främmande för att testa ny mjukvara även om jag inte installerar vilket skit som.

onkelborgMedlem sedan juli 2003555 inlägg

Jag har heller aldrig installerat om Windows 7 (eller Vista heller, för den delen.) Min gamla laptop hade jag för övrigt en upptid på över ett år, om jag räknade in tiden den var försatt i viloläge i (vilket den dock oftast inte var.)

Kör för övrigt enbart med inbyggda brandväggen på samtliga maskiner, ej heller något antivirusprogram, förutom microsofts egna (som dock är ganska nytt på maskinen, är över 3,5 år sedan jag köpte burken..)

143 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)