webForumDet fria alternativet

Tips på bra utvecklingsburk

7 svar · 1 832 visningar · startad av kneten

knetenMedlem sedan feb. 20114 inlägg

Jag håller på och kikar efter en bra utvecklingsburk, men det finns ju en hel uppsjö att välja mellan. Jag ska köra .Net utveckling på det, Visual Studio, Sql server, IIS mm så den ska klara av att hantera multithreading bra vilket kräver en bra processor.

Jag kikade på Dustin och hittade en Lenovo
http://www.dustin.se/pd_5010546412.aspx som har 4gb ram (max 8gb), 7200rpm sata-II mekanisk disk samt en intel core i7 processor.

Jag tycker den verkar stabil men vill gärna ha lite feedback på vad ni tror, tycker eller vet om t ex Lenovo datorer. Kanske ni har bra tips på andra bra utvecklingsburkar.

newseedMedlem sedan maj 2010117 inlägg

Personligen skulle jag inte vilja ha en laptop som en utvecklingsburk. I så fall bara som en "klient" där jag har en server bakom som kör alla tunga beräkningar. Laptops har en förmåga att bli så himla varma om man belastar dem till max. Om du ska köra alla program du nämner samtidigt kan det bli rätt bra belastning.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Lenovo så där kan jag inte säga något, kanske är de bättre på kylning av sina laptops än de märke jag vanligtvis kör (DELL, Toshiba, Asus, Acer).

Dessvärre har jag ingen möjlighet att ha en server som bas och att ha en stationär utvecklingsburk är inte ens att tänka på pga den minskade mobila flexibiliteten så då faller valet på en laptop. I och med att jag kommer köra dessa applikationer så vill jag satsa på en bra processor och snabb hårddisk och Lenovon verkar ha båda...även om jag kanske hellre hade velat ha en ssd i den.

Tyvärr har inte jag heller någon erfarenhet av Lenovo men jag känner att det går inte att hitta ett märke som 100% tycker är bra...det känns alltid som 50-50 oavsett om det är Dell, HP, Asus, Acer, Toshiba mm. Jag kan säga att Dell är inte heller någon favorit...inte heller HP så nu tänkte jag prova på något nytt.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

newseed skrev:

Personligen skulle jag inte vilja ha en laptop som en utvecklingsburk.

Personligen så skulle jag inte vilja ha något annat än just en laptop, om det nu inte vore så att jag jobbade med avancerad bildbehandling, kryptografi eller något annat som kräver extraordinär beräkningskraft, men nu verkar det ju handla om webbutveckling med databas och applikationsserver (IIS) och då är det snarare minne, minne, minne och I/O-hastighet som är viktigast.

I så fall bara som en "klient" där jag har en server bakom som kör alla tunga beräkningar.

Allvarligt, vad är det för "beräkningar" som du kör som inte en modern laptop med 64-bitars arkitektur, quadcore-processor och 16GB minne inte klarar?!

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Lenovo så där kan jag inte säga något, kanske är de bättre på kylning av sina laptops än de märke jag vanligtvis kör (DELL, Toshiba, Asus, Acer).

Lenovo gör kvalitetsdatorer. Är du van vid Dell så kan jag förstå din konstiga inställning.

Idag vågar jag påstå att de flesta utvecklare som jag möter i mitt jobb som konsult använder laptops, väldigt få sitter med stationära datorer, just därför att det inte behövs. En stor nackdel med en stationär är ju också just att den är stationär.

Jag är också helt inne på laptop´s jag köpte min sista stationära för säkert 3-4 år sen och den funkar idag som lagringsburk för film, musik och bilder som jag streamar ut till datorer och tv-apparater i mitt lokala nätverk...that´s it och jag kommer nog aldrig mer köpa en stationär, dom tar upp alldeles för mycket plats.

I alla fall...valet föll på Lenovo T510 Ci7, den verkar väldigt stabil.

newseedMedlem sedan maj 2010117 inlägg

sgtpepper skrev:

Allvarligt, vad är det för "beräkningar" som du kör som inte en modern laptop med 64-bitars arkitektur, quadcore-processor och 16GB minne inte klarar?!

Jag sade inte att den inte klarar det, jag sade att den ofta blir så himla varm när den gör det! :)

För övrigt så kan jag bara hålla med om att en laptop är bättre att jobba på, men jag skulle helst kört IIS, SQL med mera på en annan maskin. Hur ska man annars få prestanda över till att köra MS Röj samtidigt? :)

pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg

Hej,
En nyfiken fråga då: Har Lenovo fortfarande ctrl knappen på "fel" ställe?

För det är min största och kanske enda synpunkt på Lenovo, knappen längst ner till vänster är inte ctrl, vilket gör att stackar lilla jag misslyckas med att kopiera och klistra in saker när man hamnar på en sån maskin.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

newseed skrev:

För övrigt så kan jag bara hålla med om att en laptop är bättre att jobba på, men jag skulle helst kört IIS, SQL med mera på en annan maskin. Hur ska man annars få prestanda över till att köra MS Röj samtidigt? :)

Skilj nu på test/utveckling och produktion.

För produktionssaker skulle jag aldrig köra på en bärbar, däremot för test/utveckling/demo så passar en bärbar utmärk eftersom prestandan inte är första prioritet utan det är att man har med sig allt i en dator om man skall visa kunden vad man gjort, då gör det inget om det går lite långsamt.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)