Vad menar du med "det enda"? Om du har lokal admin på datorn kat du ju t ex sätta på Remote Desktop och logga in till datorn och starta om den, den vägen. Finns nog andra sätt. Men om du verkligen bara vet IP-adressen så kan du självklart inte reboota datorn bara så där. Det vore självklart inte så bra säkerhetsmässigt om man kan kunde göra det. ;)
Verkar fungera hur bra som helst utan att ha några speciella behörigheter. Jag testade nyss att starta om min laptop från min stationära. Fungerade bra fastän jag inte har lokal admin behörighet på laptopen (om inte någon AD policy temporärt givit mig detta)...
Shutdown.exe uses the following syntax:
shutdown \\computername /l /a /r /t:xx "msg" /y /c
You can use the following switches with Shutdown.exe:
\\computername: Use this switch to specify the remote computer to shut down. If you omit this parameter, the local computer name is used.
/l (Note that this is a lowercase "L" character): Use this switch to shut down the local computer
/a: Use this switch to quit a shutdown operation. You can do this only during the time-out period. If you use this switch, all other parameters are ignored.
/r: Use this switch to restart the computer instead of fully shutting it down.
/t:xx: Use this switch to specify the time (in seconds) after which the computer is shut down. The default is 20 seconds.
"msg": Use this switch to specify a message during the shutdown process. The maximum number of characters that the message can contain is 127.
/y: Use this switch to force a "yes" answer to all queries from the computer.
/c: Use this switch quit all running programs. If you use this switch, Windows forces all programs that are running to quit. The option to save any data that may have changed is ignored. This can result in data loss in any programs for which data is not previously saved.
Logga in över ssh med t ex PuTTY och skriv sudo shutdown now (Detta gäller för Linux. Du behöver ev. andra parametrar för shutdown för andra UNIXar.) Detta kräver att användaren du loggar in som kan använda sudo-kommandot.
jag kör openssh, ska du sedan fimpa den enbart skriver du: "sudo shutdown -hP now"
OpenBSD menar du va? ;)
Både Linux och alla BSD-smakerna kör OpenSSH-stacken för sina SSH-servrar, och det har i sig ingen påverkan på shutdown-kommandots syntax.
OpenBSD menar du va? ;)
Både Linux och alla BSD-smakerna kör OpenSSH-stacken för sina SSH-servrar, och det har i sig ingen påverkan på shutdown-kommandots syntax.
nä "OpenSSH for Windows" heter det bara: http://sourceforge.net/projects/sshwindows/
Ubuntu är den dist jag kör mot. Kollade lite mer, ja det verkar som OpenSSH är själva... ehh... SSH-gränssnittet öht.