webForumDet fria alternativet

Vart är min partition

Windows

13 svar · 1 695 visningar · startad av loulof

Medlem sedan okt. 200260 inlägg
Frågan#1

Stort problem!
Installerade om mitt XP nyss och när jag kollar en av mina hårddiskar (i vanliga fall 120GB) visar den bara en storlek på 31,50GB och inga partitioner trots att det skall vara 2. På den partitionen som är "borta" har jag många filer jag vill ha kvar. Disken är FAT32 och på den partition som syns verkar 0% av diskutrymmet användas.

Jag kan dock se den andra partitionen (och filerna på den) i programmet Partition Wizard men jag lyckas inte göra den synlig eller kopiera filerna. Har kört fast. Kanske finns det ett bättre program för detta?

Tacksam för hjälp!

Medlem sedan juni 2003771 inlägg

Testa detta!
Högerklicka på Den här datorn, klicka på "Hantera", klicka sedan på "Diskhantering"
Då ska du se alla partitioner.
Högerklicka nu på önskad enhet (bokstav) och välj att utforska eller öppna.

Tack för snabbt svar.

Har provat det och då syns den bara som en hårddisk på 31,5 gb utan partitionen. Högerklickar jag på den kommer ett meddelande om att hårddisken behöver formateras för kunna öppnas.

Hårddisken verkar dock inte skadad då jag ser partitionen i "partition Wizard"

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Har du något service pack installerat? Vill minnas att XP utan service pack inte klarar större diskar än 32 GB?

Jo servicepack 3 tror jag. Mina andra hårddiskar syns, dom är på 500 gb styck. Däremot är dom SATA diskar och den som strular är en IDE disk. Vet inte om det betyder något

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Kan det möjligen vara så att du har bytt plats på disken? (primary/secondary och/eller master/slave) Isåfall kan disken ha fått fel inställningar i BIOS. Gå in i BIOS och kolla på konfigurationen. Normalt sett borde du kunna ändra till "auto" eller liknande så bör det funka.

Medlem sedan jan. 201112 inlägg

Partitionen bör ställas in i Bios. Du kan ocksa formatera om allt och da fragar den dig om hur du vill stalla in partitionerna. :h

BIOS har ingen koll alls på partitioner, BIOS har bara koll på diskar, inget mer.

Btw, funderar på om det kan vara drivrutinsproblem, känns lite långsökt, men..?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Vissa diskar har en bygel/jumper som gör att disken blir 32Gb, kan det vara något sånt du har kommit åt?

Jumper, visst fan. Jag fipplade med det och nu när jag kollade så var den inställd på 32gb. Ser nu i diskhanteraren "unallocated" space på hårddisken. Frågan är då hur jag kommer åt filerna på den?

Ett steg närmare..

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

onkelborg skrev:

BIOS har ingen koll alls på partitioner, BIOS har bara koll på diskar, inget mer.

Jag antar att svaret var till Basko, men jag kan ändå tillägga att om BIOS-geometrin är felaktig så kan Windows ev. tro att disken bara är 32 GB och därmed bli förvirrad.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

loulof skrev:

Jumper, visst fan. Jag fipplade med det och nu när jag kollade så var den inställd på 32gb. Ser nu i diskhanteraren "unallocated" space på hårddisken. Frågan är då hur jag kommer åt filerna på den?

Ett steg närmare..

Om hela disken är unallocated så får du nog köra någon form av datarädding på den, om det bara är det över 32Gb som är unallocated så kan du utöka partitionen med diskpart.
http://support.microsoft.com/kb/325590

Hade du däremot filer som tog mer än 32Gb utrymme så vet jag inte hur det har gått med dom, jag hade kört datarädding då också, med t.ex. Final Data.

YES! Lyckades nu komma åt partitionen med hjälp av "partition Wizard".

Stort tack för hjälpen alla!
Det var jumpern som gjorde det omöjligt att komma åt partitionen.

Inatt kan jag sova!

loulof skrev:

Ett steg närmare..

Hm, försök få med alla detaljer nästa gång. Enligt dina inlägg så uppstod problemet i samband med en ominstallation av Windows, att du hade pillat på hårdvaran nämnde du aldrig. Tankeläsning är svårt ;)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)