fesojgMedlem sedan sep. 200528 inlägg Hej jag har ett problem med en ny xp home installation.
Har sökt i forumet men inte hittat samma problem.
Har köpt en helt ny hårddisk och ska installera xp home på den och allt går bra och filer kopieras osv. Sen ska datorn startas om och installationen fortsätta efter omstatarten. Men efter omstarten börjar installationen från början igen.
Har testat byta boote sequense osv men inte fått de fungera.
Nån som vet va de är för fel?
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Gissar att du har en ny sata disk och inte drivrutiner till den i xp. Ett alternativ är att slistreama in servicepack 3 innan installation. Sök efter Nlite så underlättar det processen.
fesojgMedlem sedan sep. 200528 inlägg Ja så är de faktiskt. Inte tänkt på de innan. Ska söka på de. Är de Inställningar för disken?
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Slipstreama och lägg på driverpacks för chipset så borde det lösa sig. Eventuellt räcker det med med servicepacket.
fesojgMedlem sedan sep. 200528 inlägg Förlåt för en dum fråga. Är inte så haj på sånt här...
Vad är slipstreama?
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg fesojgMedlem sedan sep. 200528 inlägg Ok. Verkar dock som xp hittar disken i alla fall för de kopieras ju filer till disken och innan har jag formaterat den genom xp skivan. De är bara att de startar om vid omboot i installationen...
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Om du envisas med att köra dem "gamla" skivan utan att få in SP3 innan. Då får du manuellt installera drivrutinen genom att trycka F6 vid installationen då det frågas efter andra drivrutiner.
/r
Bonusen med att slipstreama är att du slipper installera servicepack i efterhand. ;)
fesojgMedlem sedan sep. 200528 inlägg Ok. Låter bra och smidigt. Kan dock inte komma in i xp då min gamla disk rasat och jag nu alltså ska installera på en ny disk... Om jag förstått de rätt måste man göra detta på en annan dator med xp installerat?
Går de inte lösa på annat sätt?
fesojgMedlem sedan sep. 200528 inlägg Ok men för att slipstreama måste jag inte på annan dator med xp installerat?
fesojgMedlem sedan sep. 200528 inlägg Hej igen. Har använt Nlite nu och gjort en boot cd med xp och servicepack3 men får precis samma resultat... Suck!
Va kan felet vara nu?
AgaithMedlem sedan jan. 2001191 inlägg Kolla annars om du kan ställa om sata i bios.
Brukar vara en inställning för AHCI som skall sättas till compatible eller liknande (alternativt ahci disabled).
Då kör du utan ahci istället.