webForumDet fria alternativet

Vad hatar du i W7

12 svar · 1 574 visningar · startad av Gildebrand

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

Satt och funderade lite, och kom fram till att det är inte så mycket som jag hatar i W7. Om jag ska säga något så är det att jag inte riktigt gillar nätverkshanteringen. Krånglar lätt när man mappar upp en nätverksenhet, om man inte vet hur det ska vara, och vissa nätverksinställningar ligger alldeles för många klick bort.

Vad hatar DU i W7?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Kul frågeställning, jag har ju kört Win7 under lång tid nu Testat nästan alla versioner från Home till Ultimate och kan inte komma på något att hata.
Jag gillar inte att jag inte kan ha två olika bakgrunder på mina skärmar.
Men som jag sagt tidigare i annat sammanhang "Hata" är ett starkt ord. Nä jag gillar vad Microsoft har lagt ner i Win7.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag blir galet irriterad ibland på rutorna som ploppar upp från Aktivitetsfältet, om man har många fönster/flikar öppna av samma program dyker det upp en lista på samtliga när man hovrar lite för länge över ett av fönstrena. Kan man avbocka den på nåt sätt?

I övrigt funkar det sjukt bra, jag gillar felsökningen för nätverk som själv hittar felet och försöker åtgärda det och att de snabbat upp "säker borttagning av maskinvara" som förut tog flera irriterande sekunder, nu kan man slita loss usb-sladden i princip omgående. (y)

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Kör man inte som administratör, men ändå vill kunna installera program etc, så är det fortfarande en hel del som strular tycker jag. Det är väl det största irritationsmomentet med Windows 7, som jag ser det.

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

Kom på några saker till.

När datorn är med i en domän, och man vill kunna logga in lokalt på datorn så måste man skriva in datorns namn i anv-namn rutan. Hade inte varit så farligt om datorns namn stod bredvid, men nu måste man in i en meny (tror jag) för att hitta datornamnet.

Ibland går det inte att flytta filer från en nätverksenhet till ett usb-minne eller flyttbart media, utan måste lägga ner filen lokalt på datorn imellan.

Fastän administratör, så kan jag inte jobba fritt med filer i Windows-mappen. Ibland vill jag skapa script i system32, och då kan jag inte bara skapa ett nytt textdokument i sys32, utan måste skapa scriptet vid sidan om, och sen flytta in det. Kan vara ganska jobbigt om man sitter och jobbar med ett script som är sparat i sys32, och när man sparar så tror man ju att det sparas, men det gör det inte och ingen varning får man heller.

StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004828 inlägg

Jag tycker bara att det är positivt med Windows 7.

Det jag ogillar mest med det är att jag inte har det på jobbet

onkelborgMedlem sedan juli 2003555 inlägg

Ska du logga in som administratör på datorn lokalt (om den är med i en domän) så behöver du mig veterligt inte fylla i datornamn, däremot om du vill logga in med samma namn på domänen (dvs. fylla i domänens namn också)

Att du inte kan skapa filer hej vilt i system32 ser jag dock inte som något problem om jag ska vara ärlig.. Om du absolut måste grejja så, kör via cmd.exe.

Appropå nätverk, hur ofta behöver du ändra där egentligen..? Men visst, är lite mycket klickande, men jag ser det inte som något stort problem.

Själv gillar jag inte idén med att man kan "låsa" program i aktivitetsfältet så de är där oavsett om de är igång eller inte, turligt nog går det att stänga av. Sedan gillar jag inte att de tagit bort quick launch, dock möjligt att "skapa" manuellt. Live Messenger har börjat fula sig och lägger sig inte i systray utan kluttrar ner aktivitetsfältet, om man kör i kompabilitetsläge för vista så fungerar det dock som det ska. Samt, trasigt sen vista, är alt+tabb som bara fungerar på de 5 senaste fönstren, sedan sorterar den i bokstavsordning. Går inte att korrigera.. :(

StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004828 inlägg

Att låsa programmen i aktivitetsfältet är ju som en kombinerad aktivitetsfält/quicklaunch. Helt fantastiskt imho

onkelborgMedlem sedan juli 2003555 inlägg

Huva, inte om man vill ha ett gäng program. De tar upp mycket värdefullt utrymme.. Jag brukar ändå ha problem att få plats med allt trots väldigt hög upplösning och dubbla rader

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Dom jag brukar använda mycket låser jag till aktivitetsfältet, dom jag behöver då och då låser jag till start menyn.

Tänk också på att när man i startmeny får upp senaste dokumenten/länkar som tillhör ett visst program också kan låsa dessa dokument/länkar.

Samma gäller för dom program som ligger i aktivitetsfältet och supportar det (tyvärr så gör inte alla det :( )

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Enda nackdelen är väll att FF startar upp på fel skärm men har mer med FF än Windows 7 o göra

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Gildebrand skrev:

Kom på några saker till.

När datorn är med i en domän, och man vill kunna logga in lokalt på datorn så måste man skriva in datorns namn i anv-namn rutan. Hade inte varit så farligt om datorns namn stod bredvid, men nu måste man in i en meny (tror jag) för att hitta datornamnet.

Har för mig att man kan skriva (local)\användarnamn också :)

JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Det finns säkert bättre lösningar än vad jag kommit fram till på dessa frågor.

Delar jag ut en mapp i nätverket så måste den som vill åt filerna skriva mina inloggningsuppgifter. Nu är inte mitt lösenord nåt viktigt och det gäller bara min fru.
Men det måste ju finnas ett annat sätt, att bara klicka på min dator i nätverket och hoppa fram till mappen som jag delar ut.

Lägger/spar jag program i aktivitetsmenyn genom högerklick på ett program så blir det ju 1cm mellan varje ikon. Skapar jag däremot ett nytt verktygsfält med en mapp och lägger genvägarna i mappen blir det som förr i tiden, 3-4pixlar.

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)