webForumDet fria alternativet

Vem stoppar dem?

6 svar · 888 visningar · startad av Lasp

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Under en period av tid har det funnits annonser om hur du sanerar din Dator.
Jag antar att vanliga människor (the small people) bryar sig om detta och testar!

Jag körde RegistryBooster från UniBlue.
Det programmet larmar om ett antal fel i din Windows7 dator, vare sig den är helt nyinstallerad eller körd under en tid.
Grejen är att "fixa till" några fel och få användarna att köpa en "Pro" version för xx dollar.
Hur skall vi som jobbar med datorer få stopp på slikt hyckleri? :q

uniblue.PNGregistryBooster.PNG
GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

Värsta är att det stackars ovetande folket faktiskt tror på att det funkar.

noshorninMedlem sedan aug. 2008816 inlägg

Jag tycker vi hittar skaparna av programmet, köper några ak 74'or och pepprar sönder samtliga!

StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004828 inlägg

ak 74, är det den uppgraderade versionen?

Det är tyvärr inte så mycket vi kan göra. Det är ju inget olagligt

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Det enda som hjälper är att öka kunskapen hos allmänheten. Det har i alla tider funnits en "marknad" för att tjäna pengar på folks okunnande. Någon kanske minns en pinne på 10 cm med kabel lindad runt den och en stickkontakt - såldes som "jordstrålningsskydd" för ett antal år sedan.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jojoxx skrev:

Det enda som hjälper är att öka kunskapen hos allmänheten. Det har i alla tider funnits en "marknad" för att tjäna pengar på folks okunnande. Någon kanske minns en pinne på 10 cm med kabel lindad runt den och en stickkontakt - såldes som "jordstrålningsskydd" för ett antal år sedan.

Instämmer. Bondfångeri har funnits avsevärt längre än "världens äldsta yrke". Ditt exempel påminde mig om 70-talet när massor av folk köpte gummibitar, skruvade fast dom under bilen så att dom släpade i marken och undvek därmed statisk elektricitet genom "jordning" och slapp på sätt åksjuka. :birp

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

Danne V skrev:

Instämmer. Bondfångeri har funnits avsevärt längre än "världens äldsta yrke". Ditt exempel påminde mig om 70-talet när massor av folk köpte gummibitar, skruvade fast dom under bilen så att dom släpade i marken och undvek därmed statisk elektricitet genom "jordning" och slapp på sätt åksjuka. :birp

På tal om just bilen hittar vi en "relation" av kunskap mellan mig och min far.

Datorn fungerar konstigt för honom - han ropar på mig och jag fixar det.
Bilen fungerar konstigt för mig - jag ropar på honom och han fixar det åt mig.

Poängen är, jag kan en hel del om datorer, men hur en bil funkar förstår jag mig inte på. Skulle jag se en sån annons som Lasp pratar om fast som får min bil att sluta låta konstigt hade jag i alla fall funderat över det.

Internet gör det ju så enkelt. Fortsätter vi med bilen hade jag ju ändå vart tvungen att åka till en verkstad, köpa den här skumma prylen, få den monterad och så vidare... Men det här programmet laddar du ned och installerar själv på 30 sekunder.

Slutsats: Jag tror inte det går att stoppa. Lätt för oss IT-kunniga att säga att det är dåligt eftersom vi "ser" att det är skojeri.

EDIT: Vill bara poängtera att jag inte hade funderat över några gummigrejer att sätta under bilen, det finns gränser...

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)