Något konstigt har hänt med en av datorerna här på jobbet.
Tidigare i veckan så slutade det fungera att öppna upp mappar som är utdelade av servern (fungerar perfekt för alla andra, och har fungerat även på denna maskin). Det går utmärkt att pinga servern och även ansluta via fjärrskrivbord ifrån den aktuella klienten, men inte att komma åt de utdelade mapparna.
Jag försökte igår att plocka bort datorn från domänen för att sedan lägga till den igen. Plocka bort gick bra, men nu vill den inte ansluta igen.
Det är 32-bitars Windows 7 Professional installerat på klienten, och Windows 2003 Server på servern.
Jaha... gjorde en systemåterställning (som enligt sig själv misslyckades, men vid omstart av datorn ändå verkar ha blivit genomförd). Datorn är nu med i domänen igen, men problemet med att öppna mappar på servern kvarstår. Att pinga och fjärransluta till servern fungerar fortfarande.
Spontant, som du säkert har kollat, tänker jag på tid.
Dvs vad är klockan på klient och server?
Är de inte syncade kan windows authentication lite precis hur som helst.
Hittade ingenting spektakulärt i loggarna.
Tid och tidszon verkar stämma överrens.
"Löste" detta på ett märkligt sätt... Om jag loggade in som en lokal datoranvändare så kunde jag komma åt serverns utdelade mappar. Loggar jag däremot in som någon av användarna i domänen så går det inte. Det får duga så länge
Testa det här.
1. Logga in som lokal användare och ta ur datorn från domänen genom att istället använda workgroup. Starta om datorn.
2. Logga in som lokal användaren ta in datorn till domänen igen. Starta om datorn.
3. Logga in som användare på domänen...