JonasBMedlem sedan juli 200287 inlägg Hej!
Jag har ett litet program som jag verkligen måste ha, men det finns bara i en 32-bitars variant. Jag vill ju inte nergradera Windows 7 64-bit bara för att ett enda litet program inte fungerar. Finns det något sätt som jag kan få igång programmet på? Jag tänkte att det kanske finns ett program som man kör först och sen startar mitt program igenom det på något sätt kanske, inte vet jag. Någon som vet någon lösning?
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg Det är bara att installera och köra. Det kommer köra i 32-bitarsläge om det inte har 64-bitarsstöd.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Inga problem alls, det finns tvärtom inte många specifikt skrivna 64-bitarsprogram än. Så det är bara att köra.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg Många 32bitars varianter fungerar bättre än 64bitars också har ja märkt
Sony Vegas är ett sådant
Som sagts tidigare i tråden: 32-bitars program går utmärkt att köra under 64-bitars Windows.
Dock: en förklaring kan vara på sin plats.
När du kör ett 32-bitars program under Windows 64-bitars så körs ditt 32-bitars program i en emulator. Det är dock mer eller mindre helt transparent, och ingenting man normalt märker av det minsta. Bäst prestanda får man dock om man kör ett rent 64-bitars program då man slipper emuleringssteget, dessutom så kan programmet utnyttja fördelarna med 64-bitars teknologi, t.ex. att effektivare kunna hantera stora datamängder.
Som en liten notis dessutom, det här med emulering är inget specifikt för 64-bitars Windows, även 32-bitars Windows har haft emulering redan ifrån början, dock då för 16-bitars. 16-bitars emuleringen följde dock inte med över till 64-bitars Windows, så om man vill köra 16-bitars program under 64-bitars Windows så får man installera en egen emulator/virtuell maskin. Det här har skapat lite problem med programvara, iofs. 32-bitars, vars installationsprogram delvis varit skrivna i 16-bitars.
JonasBMedlem sedan juli 200287 inlägg Tack för all hjälp men det hjälper mig tyvärr inte.
Givetvis har jag provat att installera programmet innan
jag postar min fråga här. Det går inte ens att installera
programmet i ett 64-bitars Windows för då kommer följande ruta upp:
http://www.bohden.se/Fel.jpg
Jag har testat i både Windows Vista 64-bit och Windows 7 64-bit.
Funkar inte i någon. Däremot i alla 32-bitars system.
Eftersom programmet är gratis men inte finns för nerladdning på
Internet så har jag temporärt lagt upp det på min hemsida så kan
ni själva testa: http://www.bohden.se/CCS.rar
Så jag ställer min fråga igen:
Finns det något sätt att få igång detta program i ett 64-bitars Windows?
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Programmet innehåller en Accessdatabas. Det är den uppsättningen som skriker över miljön.
Om det är ett viktigt program, kanske du skall testa att köra XP virtuellt!
Häftiga verktyg!
Installationsprogrammet verkar vara 16-bitars. Mitt råd är att antingen kontakta tillverkaren eller installera på ett 32-bitars system och föra över de installerade filerna till 64-bitarssystemet. Detta förutsatt att inte själva programmet också är 16-bitars.
JonasBMedlem sedan juli 200287 inlägg Jag har testat att överföra installationsfilerna till ett 64-bitars system men det kommer samma meddelande när jag ska starta exe-filen.
Det där om "Accessdatabas" fattar jag inte riktigt. Betyder det att jag kanske kan öppna databasfilerna i "Microsoft Access"?
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Det är ett antal databaser av Accesstyp som ligger under biblioteken Ccs samt TEC
Över 20 Mb
Riktigt stora databser.
Men det går inte att öppna i Access 2003 eller senare.
Du måste skapa en gammal Windowsmiljö för att kunna komma åt och exportera databaserna.
En del är spärrade, men kan öppnas förstås.
JonasBMedlem sedan juli 200287 inlägg
Lasp skrev:
Det är ett antal databaser av Accesstyp som ligger under biblioteken Ccs samt TEC
Över 20 Mb
Riktigt stora databser.
Men det går inte att öppna i Access 2003 eller senare.
Du måste skapa en gammal Windowsmiljö för att kunna komma åt och exportera databaserna.
En del är spärrade, men kan öppnas förstås.
Ok! Och vad exakt menar du med att "skapa en gammal Windowsmiljö"? :q
I Windows 7 kan du installera något som kallas Virtual XP Mode, det är riktigt trevligt.
Ta en titt på http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx
Kort förklaring: Man har en virtuell dator i datorn som kör Windows XP, med lite tillägg. De här tilläggen låter dig "kopiera" fönstren ifrån den virtuella datorn till "skärmen" på din riktiga dator, så programmen ser ut som att de körs som vilket program som helst, förutom den "lilla" detaljen att de egentligen körs i Windows XP. (Windows XP i sig körs alltid som 32-bit, oavsett om Windows 7 är 32 eller 64-bitars.) Notera att Virtual XP Mode kräver Windows 7 Pro eller Ultimate om jag förstått rätt.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Med gammal miljö menar jag Win98 eller kanske XP
En del av databaserna är från 1996 andra är öppnade så sent som jan feb 2009.
Så skaffa Xen eller VmWare och kör Win98 och Access 97 för att vara säker.
Det är riktigt fina databaser som ligger i detta.
Fräsiga bilder fins det också. ;-)
JonasBMedlem sedan juli 200287 inlägg
onkelborg skrev:
I Windows 7 kan du installera något som kallas Virtual XP Mode, det är riktigt trevligt.
Ta en titt på http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx
Kort förklaring: Man har en virtuell dator i datorn som kör Windows XP, med lite tillägg. De här tilläggen låter dig "kopiera" fönstren ifrån den virtuella datorn till "skärmen" på din riktiga dator, så programmen ser ut som att de körs som vilket program som helst, förutom den "lilla" detaljen att de egentligen körs i Windows XP. (Windows XP i sig körs alltid som 32-bit, oavsett om Windows 7 är 32 eller 64-bitars.) Notera att Virtual XP Mode kräver Windows 7 Pro eller Ultimate om jag förstått rätt.
Ok, detta verkar ju vara värt att testa. Jag testar detta ikväll när jag kommer hem. Jag hör av mig...
Jag har även kontaktat utgivaren av programmet för att få dom att göra en 64-bitars version av det istället, eller åt minstonde en 32-bitars. Programmet är mycket aktuellt även idag så det är ju konstigt att dom använder den här stenålderstekniken...
JonasBMedlem sedan juli 200287 inlägg Nu har jag testat "Virtual XP Mode" och det fungerade strålande! :-)
Nu blir det till att formatera jobbdatorn till helgen och uppgradera till 64-bit istället.
Tack så mycket allihopa. Ni är bäst!