Min styvson har varit lite oaktsam med sin dator och ett delikat problem har
uppstått.
.exe-filer vill inte längre fungera som de ska eller snarare de går inte att köras
alls.
Jag har sökt på internet för en lösning av problemet. Detta är vad jag har
gjort:
1. talat med försäljaren om hjälp. Fick svar att man skulle köra en slags
omformatering via bios som PackardBell lagt till i sina datorer.
Resultat: Fungerade inte. Problemet kvarstod.
2. Har försökt komma åt registret eller laddat ner olika program för att rena
registret.
Resultat: Programmen är exe-filer och kan inte köras. (det var ju det som var
problemet)
3. Letat över internet igen för att se om någon annan haft liknande.
Resultat: Ingen lösning förutom redan provade.
Kliar mej i skallen och undrar här om någon vet hur jag ska göra.
Datorn är en paketdator från NetOnNet där inga skivor för op eller andra
program följde med. (Hade jag fått styra hade han aldrig fått köpa en sån,
men men... )
Troligen har något virus eller liknande ändrat filassocieringen för exe-filer så att viruset ska köras om man försöker starta ett program. Ett sätt som eventuellt funkar för ta sig runt det för att kunna installera antivirusprogram eller liknande: Skapa en ny fil på skrivbordet eller någon annanstans som heter något.hejhej, alltså ge den en filändelse som inte existerar. Dubbelklicka på den filen. När du blir tillfrågad vilket program du vill öppna den med, välj installationsprogrammet.
Hm...filassocieringen är fel. Jag har kollat alla associeringar och såg att all
körbara filer t.ex. .bat, .cmd osv är skrivna som okända program och det är
alltid internet explorer som föreslås när de ska köras.
Jag är osäker på vilken associering sådana filer ska ha egentligen. Kan inte
påminna mej att de ska vara associerade alls men mitt minne bedrar mej
säkert. Det var ju ett tag sedan jag satt och lekte med servrar och annat
mot betalning. :) Typ 10 år.
Att det är ett virus som ställt till det tvivlar jag inte på och vi har tjatat på
grabben att alltid se till att virusskyddet är uppdaterat och att han inte
laddar ner program eller läser suspekta dokument. Virusprogrammet är i vilket
fall nytt och uppdaterat nu. Det var det första jag gjorde när han bad mej
fixa hans dator. Vi använder Norton.
Jag har försökt att gå via aktivitetshanteraren för att där starta en ny
aktivitet. Får alltid samma svar att programmet inte existerar trots att jag ser
det i mappen med utforskaren. :(
1. talat med försäljaren om hjälp. Fick svar att man skulle köra en slags
omformatering via bios som PackardBell lagt till i sina datorer.
Resultat: Fungerade inte. Problemet kvarstod.
Jag misstänker att försäljaren menar en nyinstallation. Under uppstart så ska man trycka på t. ex. F11 (på min HP ska man välja F11) och sedan välja något i stil med Fabriksåterställning eller liknande. Då formateras hårddisken om och datorn är som när du köpte den.
Det löser säkert problemet men allt som är sparat i datorn inkl. nya program försvinner.
nitro2k01: Testade ditt förslag med .hej. Gick inte. :(
GunnarD: Har testat det nu. Fungerar inte. Ett framsteg var att jag fick fram kommandotolken. :) Man är glad för det lilla. Men fortfarande vägrar datorn köra .exe-filerna utan att först fråga vilket program jag vill använda för att öppna det.
Poteta: Har testat alla möjliga knapptryckningar men inget leder mej till någon nyinstallation. Det närmaste är återställning. Men det tar inte bort problemet.
Det börjar kännas som om det är något gravt fel på datorn. Men än ger jag icke upp. :) (Jag undrar egentligen varför jag anstränger mej. Grabben är fenomenal på att förstöra prylar. Ni skulle bara veta hur många radiostyrdabilar han förbrukat! Eller cyklar! Men han är ju en tonårsgrabb och de är väl såna. )
When you use the Open With dialog to associate .exe files with another application, the settings are stored in the following registry key:
HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Explorer \ FileExts \ .exe \ UserChoice
There will be a value named Progid in the right pane. The Progid data will contain the application's exe file name (Applications\Notepad.exe, Applications\IExplore.exe, or a Programatic Identifier such as txtfile, jpegfile etc).
Note that despite this problem, you should be able to launch applications by double-clicking on the data files. For example, with the above setting, you should be able to launch Microsoft Word application by double-clicking on a .doc file, but not by running Winword.exe directly.)
Registry fix
To fix the problem, you need to delete the UserChoice key above using a REG file or a script. Download exefix_cu.reg attached at the end of this article, and save it to Desktop. Right-click on the REG file and choose Merge.