metalboyMedlem sedan jan. 2005953 inlägg Jag har problem på jobbet med en dator där all HTTP-trafik går väldigt långsamt. All övrig nätverkstrafik går fullt normalt. Det spelar ingen roll vilken webbläsare som används, har provat IE och Firefox och båda är lika slöa. Ingen webbsida går att nå. Däremot går det utmärkt att nå FTP-servrar via webbläsarna, och det i fullt normal hastighet. Även att pinga diverse servrar går bra.
Datorn i fråga har Windows XP SP 3 installerat. Windows-brandväggen är avstängd och ingen annan mjukvarubrandvägg är installerad. Har provat med IE 6, 8 och Firefox 3.
Alla andra datorer på samma nätverk fungerar det normalt på, därför har jag svårt att tänka mig att det är något fel i vårat nätverk.
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Slow network browsing in Windows XP
http://ss64.com/nt/slow_browsing.html
*Shortcuts in 'My Network Places' make network browsing very slow.
If the 'My Network Places' folder contains a shortcut to a network share, then each refresh of the explorer window will attempt to read icon information from every file in the remote location, causing the system to slow to a crawl.
Removing all shortcuts from 'My Network Places' will return the system response to normal.
Every time you open a file via a UNC name, Windows XP will automatically add another shortcut to the 'My Network Places' folder - so the issue tends to get worse over time.
You can prevent the automatic addition of shortcuts by setting
HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\
NoRecentDocsNetHood = 1*
Det kan vara en massa genvägar som windows använder, kolla det och återkom om hastighetsproblemet kvarstår.
LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg Datorer eller genvägar till dessa i det lokala nätverket har nog ingen inverkan på HTTP-trafiken.
Till Firefox finns ett plugin som heter Firebug som har en panel som heter Net. Har du denna aktiv när du försöker ladda en sida visar den status kring vad som händer, vad som laddas, hur lång tid det tar, vad som tar tid (DNS-uppslag, själva nedladdningen, väntan på svar osv).
Kan det ge någon hint om var felet ligger?
PS. Firefox-pluginen går ju fint att spara på ett USB-minne och kopiera över till den felande datorn.
metalboyMedlem sedan jan. 2005953 inlägg
Ledel skrev:
Datorer eller genvägar till dessa i det lokala nätverket har nog ingen inverkan på HTTP-trafiken.
Till Firefox finns ett plugin som heter Firebug som har en panel som heter Net. Har du denna aktiv när du försöker ladda en sida visar den status kring vad som händer, vad som laddas, hur lång tid det tar, vad som tar tid (DNS-uppslag, själva nedladdningen, väntan på svar osv).
Kan det ge någon hint om var felet ligger?
PS. Firefox-pluginen går ju fint att spara på ett USB-minne och kopiera över till den felande datorn.
Net-fliken visar följande när jag försöker ladda Googles startsida
URL Status Domän Storlek Tidslinje
GET www.google.com google.com ? (snurrande animation)
Efter drygt 6 minuter avbröt jag och då står det
URL Status Domän Storlek Tidslinje
GET www.google.com Aborted google.com 0 6m 20s
LoLo skrev:
http://ss64.com/nt/slow_browsing.html
*Shortcuts in 'My Network Places' make network browsing very slow.
If the 'My Network Places' folder contains a shortcut to a network share, then each refresh of the explorer window will attempt to read icon information from every file in the remote location, causing the system to slow to a crawl.
Removing all shortcuts from 'My Network Places' will return the system response to normal.
Every time you open a file via a UNC name, Windows XP will automatically add another shortcut to the 'My Network Places' folder - so the issue tends to get worse over time.
You can prevent the automatic addition of shortcuts by setting
HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\
NoRecentDocsNetHood = 1*
Det kan vara en massa genvägar som windows använder, kolla det och återkom om hastighetsproblemet kvarstår.
Jag tolkar detta så att man får problem med att själva nätverket går långsamt, och det är inte det som är mitt problem. All nätverkstrafik går jättebra, utom den som går på HTTP-protokollet.
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg
metalboy skrev:
Jag tolkar detta så att man får problem med att själva nätverket går långsamt, och det är inte det som är mitt problem. All nätverkstrafik går jättebra, utom den som går på HTTP-protokollet.
Jojo, på sätt och vis iaf http-protokollet, det gäller ju dock 1 dator, alla andra fungerar ju tydligen, samt nätverket. Såg du genvägar där (i mina nätverksplatser) eller inte? Fick inte svar på det? ;) Är bara nyfiken.
LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg I och med att HTTP-trafiken inte verkar röra sig alls borde den ju bli blockerad någonstans...
Gäller samma problem HTTPS-protokollet? (Testa ex. https://www.inet.se/)
Datorn är fri från eventuella virus och liknande?
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Windows Network Problem Solver
metalboy skrev:
Nej, inga genvägar där.
Oki, tack, kanske bäst att troubleshoota, brukar ju ge en viss hjälp.
http://winhlp.com/wxnet.htm
metalboyMedlem sedan jan. 2005953 inlägg Har inte lyckats lösa detta, och har inte möjlighet att felsöka mer nu... Det får bli en ominstallation av Windows och se om det löser problemet. Tack för er hjälp! :)
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg
metalboy skrev:
Har inte lyckats lösa detta, och har inte möjlighet att felsöka mer nu... Det får bli en ominstallation av Windows och se om det löser problemet. Tack för er hjälp! :)
Ähmen ger du upp nu, jag som gillar att felsöka skumma problem. ;)
Något jag tänkte på om du inte hunnit formatera om ännu.
1. Har du AVG installerat, har ju pratats om att linkscanner kan sega ner trafiken, den bör alltså inaktiveras.
Problemet kan återkomma även om du formaterat om.
2. Program som krockar, åter igen, så även om du formaterar om kan problemet komma tillbaka, vilka 5 senaste program har installerats?
3. Har du kört internetwasher och registrycleaner? Har länkat till dessa program i forumet, search and find.
4. Vilka andra antivirus, spyware osv ..program har du?
5. Hmm, kommer inte på mer nu.
6. Jo, Använda Senaste fungerande konfiguration
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Using-Last-Known-Good-Configuration
LoLo skrev:
Ähmen ger du upp nu, jag som gillar att felsöka skumma problem. ;)
Något jag tänkte på om du inte hunnit formatera om ännu.
1. Har du AVG installerat, har ju pratats om att linkscanner kan sega ner trafiken, den bör alltså inaktiveras.
Problemet kan återkomma även om du formaterat om.
2. Program som krockar, åter igen, så även om du formaterar om kan problemet komma tillbaka, vilka 5 senaste program har installerats?
3. Har du kört internetwasher och registrycleaner? Har länkat till dessa program i forumet, search and find.
4. Vilka andra antivirus, spyware osv ..program har du?
5. Hmm, kommer inte på mer nu.
6. Jo, Använda Senaste fungerande konfiguration
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Using-Last-Known-Good-Configuration
Ja, i och med att det är en dator som används i jobbet var jag tvungen att få igång den nu, hade därför inte tid att försöka felsöka mer, även om jag hade velat. Datorn är nu omformaterad och allt flyter på bra.
1. AVG är ej och var ej installerat.
2. De program som var installerade tidigare är nu åter installerade och det fungerar än så länge i alla fall :)
3. Nej, det provade jag aldrig.
4. Trend Micro Security används som antivirus på företaget. Testade att gå igenom datorn med Ad-Aware och Malwarebytes' Anti-Malware, ingen av dem hittade någonting (förutom lite tracking-cookies).
5. Inte jag heller, därav omformateringen :)
6. Jo, det hade väl varit möjligt att testa att göra en systemåterställning. Men å andra sidan fick jag ju någonting att göra idag så jag slapp sitta och rulla tummarna :)
Återigen, tack för hjälpen! :)
Har ett liknande problem på min burk som jag inte blir av med.
All trafik i webbläsarna går otroligt sakta, och ofta så hittas inte sidorna alls.
för eller senare får jag alltid upp den sida jag söker, men kan i vissa fall ta enormt många re-loads.
Det konstiga är dock, att när jag väl kommit fram till en sida, så brukar den domänen sen flyta på riktigt bra en stund, för att sedan sega ner igen.
Dock går alla nedladdningar i full hastighet, även hastighetstest (bredbandskollen etc) visar att jag har 85%-95% av min hastighet i båda riktningarna (24/1).
Det som visas i "arbetsfältet" i chrome är allt som oftast "Väntar på xxxx" där xxx kan vara antingen sidan jag vill till eller sidan jag är på väg ifrån.
kört igenom datorn ordentligt efter virus och spy/malware men inte hittat något.
några tips?
budg1eMedlem sedan apr. 2005116 inlägg
Lotovich: Har ett liknande problem på min burk som jag inte blir av med.
Låter som du har problem med dina DNS inställningar.
Om du kör en router så brukar du använda den som DNS server som sedan frågar vidare. Så där kan problemet ligga.