webForumDet fria alternativet

Kommer till inloggningsrutan trots det inte finns ngn. Kom tillbaka efter formatering

Windows

3 svar · 597 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Helt plötsligt en dag stannade datorn vid inloggningsrutan och ville att man skulle skriva in ett lösenord. Daton har hela tiden startat direkt och hade bara ett användarkonto och visste därför inte vad för lösen man skulle ange då den aldrig haft ngt. Testa lite allt möjligt men kom inte in. Eftersom datorn innehöll mkt skräp gjorde jag en total formatering (inte snabb) och installerade om Windows XP SP 2 på nytt (samma som installerats på datorn för flera år sedan). Installerade sedan AVG-free antivirus och MS Office. Datorn fungerade bra i 2 dagar då Ad-aware installerades, efter omstart kommer man till inloggningen igen. Har ingen aning om varför. Vad beror det på? Vad man man göra?

Stationär datorn ca 5 år gammal men hårddisken bytandes ut för 3 år sedan. Den är städad från damm så tvivlar på överhettning.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Det där har hänt mig också, och precis som du formaterade jag om.. med skillnaden att jag skapade ett administratörlösenord under nyinstallationen och på så sätt löste sig problemet, tog sedan bort lösenordet då jag inte har några hemligheter på datorn.

Innan prövade jag alla möjliga lösen, administrator, xxx osv.... helt meningslöst, gick även in i BIOS, men där fanns ju inga lösen satta, kolla om det är samma för dig?

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

LoLo skrev:

Det där har hänt mig också, och precis som du formaterade jag om.. med skillnaden att jag skapade ett administratörlösenord under nyinstallationen och på så sätt löste sig problemet, tog sedan bort lösenordet då jag inte har några hemligheter på datorn.

Innan prövade jag alla möjliga lösen, administrator, xxx osv.... helt meningslöst, gick även in i BIOS, men där fanns ju inga lösen satta, kolla om det är samma för dig?

Skumt, vet du vad det beror på?

Kan man komma in i Windows på ngt annat sätt om jag inte hittar ngt lösenord i BIOS? Eller måste man formatera igen? Startar man i felsäkert läge kommer man även då till inloggning.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Mja.. finns ju alltid sätt, har man xp på en USB och på den vägen hackar sig in går det, men ganska omständigt och inget jag prövat i realiteten. Dock har ju andra lyckats med denna bedrift.
Så har ingen aning faktiskt vad detta kan bero på, är ju inte hackarexpert..lol, sökte på nätet för samma problem som du men fann inget utom den kluriga inhackningen då.
Valde att formatera om istället och sätta administratörlösen då.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)