Datorn har utsatts för ett virus som har infekterat många filer, enligt antivirusprogrammet! AV-programmet har gått ut så jag kan inte ta bort filerna. Jag har försökt mig på en ominstallation av XP, men tydligen så formaterades inte HD:n då XP installerades, som jag trodde skulle bli. Och nu låter inte systemet mig formatera HD:n så jag blir av med virus och alltihop!
Formatera HD med XP
3 svar · 641 visningar · startad av Renault
Ta gärna hem en Linux Live CD ! Starta på den och kör GParted för att skapa en fri hårddisk. Sedan lägger du på en fräsh XP.
AVG är ett gratis antivirus finns att hämta på http://free.avg.com/us-en/download-avg-anti-virus-free
Testa om det kan rensa datorn åt dig. Tyvärr kan det ibland vara svårt att installera ett AV om datorn redan är infekterad.
I vissa versioner av Windows XP installation kan man välja att ta bort partitioner och skapa nya. Vilken version av Windows XP har du?
Har du en eller flera hårddiskar i datorn?
Är det en eller flera partitioner på hårddisken?
Ett alternativ är att pocka ut hårddisken från din dator och sätta in i en annan och formatera den där.
Datorn har utsatts för ett virus som har infekterat många filer, enligt antivirusprogrammet! AV-programmet har gått ut så jag kan inte ta bort filerna. Jag har försökt mig på en ominstallation av XP, men tydligen så formaterades inte HD:n då XP installerades, som jag trodde skulle bli. Och nu låter inte systemet mig formatera HD:n så jag blir av med virus och alltihop!
Hur har det gått? Blivit av med virus, formaterat om, do tell? ;)