webForumDet fria alternativet

Köra XP i Windows7 Ultimate

Windowsur Windows

7 svar · 1 613 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 980 inlägg
Frågan#1

Om jag har förstått det hela rätt, kan man köra en äldre virtuell version av Windows XP i Win7 Ultimate versionen, kanske också i Professional! :q
Men nu, när många vill gå över till Win7, vilket är rätt att ta en ny start, hur tar man en kopia av en fungerande XP som kan köras som virtuell, vid de få tillfällen när man vill gå tillbaka! ;)
Dagens hårddiskar är ju så mycket större så i regel är det inget utrymmesproblem. Små och hyfsat snabba USB diskar borde göra det lätt att flytta en hel maskin in i den virtuella världen.

Vem har testat? och vilka verktyg använder man typ Acronius!
Tacksam för länktips.

Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg
Medlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det var en bra startlänk nitro2k01, men jag är ute efter att ta en kopia av en fungerande XP maskin, en Ghost. Och sedan kunna köra denna som en virtuell maskin under Win7.
Jag vet att VMware har något åt det hållet!
Jag kan tänka mig att man måste ange en ny nyckel till XP. Men det borde gå att spara gamla maskiner på detta sätt.
Jag anser att alla som går över till Win7 skall få möjlighet att starta om helt rent. men samtidigt kunna ha möjlighet att ta upp ett eller annat dokument eller program vid behov. I övrigt sedan kunna utnyttja en bra uppsatt Win7 maskin.

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

Disk2VHD är ett verktyg från gamla Systinternals, har dock inte testat det för det du beskriver Lasp.
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/ee656415.aspx

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Hej,
Jag har gjort så, med vmware gratis produkter, converter och player.
Funkar precis hur bra som helst.

Först kör man converter på den fysiska masakinen,
Sen startar man den i player, vid inloggning kommer windows att vilja ha en ny nyckel eftersom XP detekterar att all hårdvara är utbytt, men har man kvar klisterlappen som satt på den gamla datorn, eller någon ann schysst nyckel är det bara att registera om windows, och allt funkar kanaon.

Kör man dessutom vm-burken i "bridged mode" så använder den värden som router, dvs har ett eget internt nät i värden, och då kan man ju t. ex. göra en vpn anslutning från den nya datorn som är värd, och vips sär är ju även vm-burken inne på det interna nätet via vpn anslutningen,

/pebi

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

pebi skrev:

Jag har gjort så, med vmware gratis produkter, converter och player.
Funkar precis hur bra som helst.

Jepp. Samma här. Funkar klockrent. Har just en XP-maskin bara för att kunna få absolut rätt miljö. Man kan skapa nya (eller något skal att iaf bygga på) på den här hemsidan: http://www.easyvmx.com/

Medlem sedan juni 20006 025 inlägg

Acronis True Image eller WinImage (båda finns som trial) kan konvertera en befintlig disk till .vhd-fil som du senare kan man använda i Virtual PC.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=2B6D5C18-1441-47EA-8309-2545B08E11DD&displaylang=en

Windows Virtual PC supports the following Host and Guest Operating systems:

\* Host: Windows 7 Home Basic, Windows 7 Home Premium, Windows 7 Professional, Windows 7 Ultimate, Windows 7 Enterprise. 

\* Guest: Windows XP Service Pack 3 (SP3) Professional, Windows Vista Enterprise Service Pack 1 (SP1), Windows Vista Ultimate Service Pack 1 (SP1), Windows Vista Business Service Pack 1 (SP1), Windows 7 Professional, Windows 7 Ultimate, Windows 7 Enterprise. 

Note: Virtual application feature not supported on Windows Vista Business Service Pack 1 (SP1) and Windows 7 Professional edition.

Är det detta du menar Lasp? Har inte själv testat, tycker det verkar ta mycket av det virtuella minnet.
Har annars hittat "Win_XP_USB_Stick_Edition" (Googla på det) ..som lätt kan installeras på en liten 2GB flashdrive, bara ca 158 mb också. Nöjer mig med det så länge iaf.

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.9823c0c5
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)