Min erfarenhet är att det oftast beror på att man inte använder certifierade drivrutiner. (läs: nedladdade från Microsoft eller direkt från installationsmediet)
När jag köpte min Asus F3Ka hade jag i princip inga problem med Vista förrän jag gjorde en total fabriksåterställning efter att jag misstänkte virus.
Nu krånglar det nå enormt på många olika sätt, men det mest irriterande är att när jag försöker försätta datorn i viloläge så misslyckas det oftast.
När viloläge lyckas brukar det ske så att fläkten i datorn varvar upp till max i några sekunder innan datorn stänger av sig. Nu är det snarare så att fläkten gradvis varvar ner till minimum och aktiviteten i datorn verkar avstanna helt sånär som på sporadisk hårddiskaktivitet.
Och så står datorn. Jag stänger av strömmen till datorn och kringutrustningen och går och lägger mig. På morgonen är datorn avstängd men inte för att den till slut försatts i viloläge utan för att den stått i samma inaktiva läge tills batteriet tagit slut.
Eftersom att Vista släcker skärmarna helt när man väljer att försätta datorn i viloläge och det inte finns någon indikator på vad som sker så jag har ingen aning om vad som blir fel.
Är det nån som har varit med om samma sak och som vet vad det är som blir fel?