haiderMedlem sedan jan. 2003988 inlägg
Jag trixar just nu med kjellreplacement, alltså byta ut gamle käre Kjell (explorer.exe) mot nåt annat genoma att i registret ändra i:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
Det märkliga är att skärmen blir svart medan om jag i efterhand dödar exe filen från taskmanager så stannar bakgrundsbilden.
En annan sak jag noterade är att det inte tas hänsyn till RUN om jag använder en egen shell vilket tvingade mig att leta rätt på ett launcherprogram som kör de extra applikationer jag vill köra. På sätt och vis är det bra i och för sig då jag slipper alla andra program som annars hade körts.
DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg
men testa byt ut den bara, om du tar rättigheter på den så kan du döda den och byta ut den (el starta datorn med en Ubuntu-LiveCD och byta ut därifrån)
Jag kan lätt döda den, men menar du att jag skaffar en shellreplacement programvara som gör det varje gång åt mig?
Att boot processen ser ut så:
- explorer
- kill explorer
- nya shell
Nåt sånt?
Jag har genomfört tester med SharpE. Men jag valde att bara köra SharpDesk.exe som är själva skrivbordet för att minimiera minneskonsumptionen och dessutom skippa annat som jag inte vill ha med. På så vis kan jag ladda in en egen bakgrundsmiljö.
Den andra orsaken till att jag vill ha ett skrivbord som kör i bakgrunden är att program som jag minimerar inte hamnar i "tomma luften" som det brukar bli när man inte har någon Explorer.exe körandes. På så vis minimeras de snyggare (döljs helt i mitt fall).
En annan sak jag undrar över är att det verkar som om tjänsterna som körs körs inte bara lokalt utan globalt. Finns det inga lokala tjänster eller hur funkar det med den saken egentligen? Är en tjänst alltid global?
DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg
jag menade att du skulle ersätta explorer.exe med SharpDesk.exe, om du döper om den till explorer.exe alltså. Men det kanske inte räcker att göra så. Ja, det finns säkert nåt bättre sätt.
Jaha så
Nej, det är inget problem.
Om jag anger shell=SharpDesk.exe så funkar det utan problem. Men jag menade att om man anger nåt annat, tex Notepad.exe så skulle bakgrunden förbli svart. Det verkar att ha att göra med att bakgrunden regleras av ett skrivbord.