webForumDet fria alternativet

Kan man scrolla ett bakomliggande fönster i Windows 7

Windows

4 svar · 850 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Något jag verkligen saknar i Windows är att kunna flytta och scrolla ett bakomliggande fönster utan att det överlappande påverkas. På mac håller man ner kringlan och sedan kan man göra vad man vill med de bakomliggande fönsterna utan att de framför minimeras. Går det att göra i Windows 7 på något sätt?

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Oh, det har jag inte ens tänkt på att det kan vara praktiskt.
Däremot vet jag att operativsystemen väldigt ofta lånar bra funktioner av varandra. I många fall är det så enkelt som att byta kringlan mot Ctrl..
Jag har tyvärr inte Win7 här på jobbet, men testa

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Ett snabbt empiriskt test visar att du inte behöver göra något alls, bara peka på rutan bakom och scrolla på!

/red
Vidare tester visar att det var bara mellan fönster i Opera det gick. Hm.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Stupid Geek Tricks: Select Multiple Windows on the Taskbar

Att läsa: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/stupid-geek-tricks-select-multiple-windows-on-the-taskbar/
Välj alltså - Show windows side by side

Funkar det för dig?

Medlem sedan jan. 2005257 inlägg

LoLo skrev:

Att läsa: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/stupid-geek-tricks-select-multiple-windows-on-the-taskbar/
Välj alltså - Show windows side by side

7:an har en smartare lösning på taskbaren än tidigare OS, enligt mig. Vill man ha fönstren sida vid sida är det ju enklare att grabba tag i fönstret och slänga ut det mot vänster eller höger kant av skärmen, det gör "automagiskt" att fönstret blir hälften av upplösningens bredd, en funktion som jag tycker är extra mumma. Men jag tror inte riktigt det var vad som efterfrågades :)

Opera funkade att scrolla i hörde jag, det verkar det göra i Firefox också :)
I övriga program har det inte funkat hittills och jag kan tyvärr inte bidra med någon lösning på problemet eftersom jag inte ens kommit på tanken tidigare :)
Tipset Ctrl+scroll funkar inte så jättebra för webbläsarfönster, då det triggar zoom-funktionen :)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)