webForumDet fria alternativet

windows XP i dator modell äldre

Windowsur Windows

11 svar · 1 089 visningar · startad av civilpolisen

civilpolisenMedlem sedan dec. 2009872 inlägg

Vännen har köpt in sig på nytt bredband då det är någon som lurat i henne ett hennes dator är så slö med mobilt bredband från Tele2...

Hennes Dell är *verkligen* mycket långsam... kunde jag konstatera idag.

Jag konstaterade även att det var bara 128 MB RAM i datorn! Mitt förslag till henne var att investera i mera RAM. Processorn är på 1.4 GHz.

Jag ska ringa till Dell i morgon, men vad säger forumet? Det måste väl vara lönt att köpa RAM till datorn??

StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004828 inlägg

Är det en enkel-kärnig processor på 1,4GHz så skulle jag rekommendera en ny dator.
Jag köpte själv en Compaq från Dustin för 4000kr inkl moms, till både mig, till mamma och till dottern. Det är väldigt mycket dator för pengarna.

http://www.dustin.se/pd_5010368439.aspx

Tack så mycket. Jag ska ha det i beaktande.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

En snabb och relativt billig lösning är att utöka minnet, speciellt om man har rätt minne liggande någonstans.

Samtidigt så kostar en relativt bra dator runt 3000-4000 (beror lite på vad man skall använda den till).

Jag har ingen aning om vad det är för minne till en gammal Dell... Men det slår mig nu, jag har själv en f.d. High-End Dell ståendes här på kontoret. Minnet i den datorn kanske funkar i kompisens dator!? Det finns ju bara ett sätt att ta reda på det...!! Jag ska ta med det till henne senare idag.

Nice shot! :-)

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

En gammal Dell på 1,4GHz kan betyda RDRAM-minnen. Kostar skjortan och halva byxbenet.

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

Kan vara RAMBUSminnen, dyra som §e

Jaja... Så är det säkert! Varför skulle mina minnen passa i hennes dator!?

Varför står det aldrig nåt på minnena!? Det står Samsungsemi.com ... oj! även 128 MB ser jag nu!! Min dator köptes med Windows 2000. Kommer tid kommer råd!

Minnet passade, otroligt nog!! Så nu är det hela 384 MB RAM i denna dator, som jag nu lånar och arbetar lite med. Måste ju testa att det fungerar... Jag scannar datorn med AVG och kör Facebook och absolut! Inga problem för mig att göra detta med Telias 3G bredband, vilket är mitt bredband.

Vännen har en butik och datorn står i butiken så hon kan surfa lite mellan de glesa kundbesöken nu under denna årstiden...! :-)

Tack för god assistans!!

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

civilpolisen skrev:

Minnet passade, otroligt nog!!

Ibland är man värd lite flyt! :bire

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det finns en del man kan göra med operativsystemet för att pigga upp det. Det kräver några timmar pulande men det kan det vara värt för det kan göra stor skillnad. Man kan t ex:
- städa upp bland filer
- städa upp registret
- avinstallera sådant man inte behöver
- deaktivera onödiga tjänster
- fippla lite med t ex visuella inställningar och annat i Windows som gör det snabbare
- ta bort onödiga saker som startas samtidigt som windows
- ...fördröja vissa av de övriga sakerna

Finns bra program för att göra det mesta av det här (t ex AutoRuns, Eusing Free Registry Cleaner, CCleaner, Startup delayer. Det där med tjänster brukar jag ordna manuellt enligt en lista på nätet).

Finns också säkert nån bra guide på nätet om detta. (som referens kan jag visa denna guide för Win7, täcker in det mest viktiga)

Eller. Installera ett "lättare" OS :) fast det är säkert inte aktuellt.

Tack Danny! Jag har gjort 95% av det du skriver och det har tagit sin tid... absolut! Plockade bort kanske 1.2 GB, vilket är mycket på en 9 GB disk där nu drygt 5 GB används.

Ett lättare OS är inte aktuellt. Så kul ska vi inte ha! :-)

Datorn är komplett nu och vi ska bara få hennes eget 3G att fungera... Men jag tror hennes modem är paj, för lampan lyser inte, den blinkar. Två impulser, sen en kort vila. Med grönt sken. (Huawei 220E + Tele2) Jag har själv haft ett sånt modem så det har jag lite koll på...

Teliabredbandet knallade på 2-300 k/sek med toppar på 5 MB/sek vilket är personligt rekord! Jag bor i på landet.

263 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
130 ms — hämta forumlista (db)
124 ms — hämta statistik (db)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)