webForumDet fria alternativet

Flytta en dialogruta m.hj.a. piltangenterna

Windows

4 svar · 984 visningar · startad av HammerBoy

Medlem sedan feb. 2006144 inlägg
Frågan#1

Hej alla glada...

För några år sedan lyckades jag med konststycket att öppna en dialogruta i XP som så att säga hamnade utanför skärmen. Högerklicka på skrivbordet och välj "properties" så förväntar man sig att se en dialogruta men den hamnade som sagt var utanför skärmen vilket förvirrade mig duktigt mycket en bra stund. Jag kom till rätta med det genom att flytta dialogrutan in till skärmen m.hj.a. piltangenterna. Självklart har mitt guldfiskminne lyckats glömma bort hur jag gjorde ;)

Så... hur flyttar jag runt på en dialogruta i XP utan att använda musen?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

alt+space
f
flytta mha pilar
enter

kan vara annorlunda på XP (särskilt om du har engelskt, då är det kanske m eller nåt istället för Flytta)

det kan också gå att högerklicka på rutans ikon på taskbar (OM den har någon vill säga) och sedan välja flytta

Medlem sedan feb. 2006144 inlägg

Danny skrev:

alt+space
f
flytta mha pilar
enter

kan vara annorlunda på XP (särskilt om du har engelskt, då är det kanske m eller nåt istället för Flytta)

Works as a charm!
Med engelskt OS så är det m istället för f men det har ju ingen som helst betydelse. Av alla kombinationer av tangenter att försöka med så var just space en av de jag inte försökte.

Tack och bock!

hehe, jo det är lite lurigt att det ska vara just space, det är FÖR enkelt liksom :)

319 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
163 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
153 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
160 ms — ändringar (db)