(Vet inte riktigt vad jag annars kan skriva för rubrik eftersom det är generellt fel på allt)
Idag när jag startade upp datorn (Windows Vista Professional, engelsk version) så har jag inte åtkomst till något förutom Windows Mail och Firefox.
Inga andra program fungerar.
Jag får inte öppna kontrollpanelen, utforskaren eller något annat som finns på hårddisken.
Om jag t.ex trycker Windows+E (för att öppna utforskaren) får jag felmeddelandet "This file does not have a program associated with it for performing this action. Create an association in the Set Associations control panel.". Det samma händer med i stort sett alla kortkommandon och programfiler.
Jag kan använda Windows+R för "Kör". Har då testat att helt enkelt skriva "C:\" och klicka OK men får då samma felmeddelande som vid övriga kortkommandon.
Försöker jag öppna en genväg via skrivbordet (eller i startmenyn) får jag endast upp "Restore Previous Versions". Och det fungerar inte heller.
I och med att jag inte kan göra något i Windows (förutom att läsa mail och använda Firefox) så kan jag inte heller försöka mig på en systemåterställning.
Någon som vet vad detta kan bero på?