webForumDet fria alternativet

Jag köpte WHS men undrar nu i efterhand varför...

Windows

9 svar · 1 904 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Sen jag skaffade Windows Home Server så har mitt liv blivit förenklat tycker jag
Skönt o ha allt på en plats och att alla datorer i hemmet kommer åt grejerna på den.

Fast nu i efterhand undrar jag varför jag kör WHS och inte bara Win7 rätt av?

Med min kunskapsnivå vet jag att WHS har:
- konsollen = en liten (dålig) applikation som fungerar som Remote Desktop (fast väldigt begränsat!) och ger mig access till program på WHS i form av små fördefinierade grafiska gränssnitt
- duplicering = man väljer vilka mappar som ska vara duplicerade
- Lätt (men är det unikt?) genom konsollen att ange vilka delade resurser det finns
- Webbaccess till sina filer.
- Möjligheten att lägga till och ta bort diskar för att förstora lagringsutrymmet.

Konsollen har jag inte använt så särskilt mkt. Från början trodde jag WHS var nåt helt annat men nu vet jag att det är Windows med vissa skillnader. Så med andra ord skulle en konsoll kunna finnas till Win7 också.

Att skapa utdelade resurser på det sätt som man gör i konsollen kanske går i en vanlig dator? Man gör det ju inte dagligen, så om man behöver gå in och skapa mappar manuellt och ange namn och beskrivning är det ju inte svårt.

Webaccessen; vem säger att det inte finns sådana applikationer - en webbserver mer eller mindre - som man kan ha på Win7? Har inte kollat upp det noga.
Det finns ju mailservrar man kan ha på sin dator och som erbjuder webbaccess som Gmail eller liknande. Har inte kollet upp det så noga heller men vet att det finns.
Och så kan man rigga upp en ftp server.

Duplicering är bra.
Vet inte om man kan lösa det på en vanlig dator.

Möjligheten att lägga till och ta bort diskar; är inte det en mjukvarubaserad raid?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Du har glömt en fördel som inte finns i vanliga windows och det är backup/snapshot funktionen.

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

GunnarD skrev:

Du har glömt en fördel som inte finns i vanliga windows och det är backup/snapshot funktionen.

Om du med vanliga menar Home så är jag med, men jag har Professional och verkar då ha dom funktionerna :)

Capture.JPG
Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Med backup menar Gunnar den inbyggda funktionen där samtliga klienter i ditt nätverk som får WHS-klienten installerad också backas upp i det intervall du väljer. I mitt fall backas mina tre klienter upp en gång i veckan och sparas på servern.

WHS är en mycket förenklad serverversion, eller rättare sagt det är en vanlig Windows 2003 med ett förenklat gränssnitt och en connector för sammankoppling med klienter.

Dessutom är den tänkt att säljas framförallt som OEM, d.v.s. leverantörer säljer en maskin anpassad för detta syfte och t.ex. bättre nyttjande av data storage där man enkelt kan lägga till och byta ut hårddiskar efterhand som ens utnyttjande ändras.

Vad gäller konsollen använder jag den mest för diverse roliga addons för att se diskanvändande och system status. Applikationsinstallationer gör jag manuellt.

Du har ju numera också bättre stöd för media center och sammankoppling med det.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Choronzon skrev:

Om du med vanliga menar Home så är jag med, men jag har Professional och verkar då ha dom funktionerna :)

Inte riktigt samma sak. :)

Den funktionen tar en backup av din dator och lägger någon annan stans.

Det som finns i WHS är att den tar en "snapshot" av katalogerna/filerna så att man sedan enkelt kan gå tillbaka till tidigare versioner. I Vista/Win7 kan man högerklicka på en katalog/fil och välja "restore previous version" i en share som ligger på WHS'en.

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

GunnarD skrev:

Inte riktigt samma sak. :)

Den funktionen tar en backup av din dator och lägger någon annan stans.

Det som finns i WHS är att den tar en "snapshot" av katalogerna/filerna så att man sedan enkelt kan gå tillbaka till tidigare versioner. I Vista/Win7 kan man högerklicka på en katalog/fil och välja "restore previous version" i en share som ligger på WHS'en.

aha, mig förstå :)

Tack alla, här var det mycket kompetens att lära sig av.

Notera att min jämförelse mellan Win7 och WHS inte är programmen i sina grundutförande utan jag accepterar modifikationer och tillägg. Så om något saknas i Win7 och kan kompletteras med en mjukvara för att få samma resultat som i WHS eller bättre, så funkar det alldeles utmärkt.

Jag börjar med backup.
Om jag har förstått saken rätt så har WHS möjligheten att säkerhetskopiera flera datorer och där kontrollen sker från WHS? Legis nämner att ha WHS klienten installerad, syftas det på konsollen?
På vilket sätt är det sämre att varje dator sköter sin backup själv (antingen genom Windows egna verktyg eller tredjeparts tex Acronis) - möjligen är kontrollen inte centraliserad på servern och måste skötas från varje dator separat eller finns det andra nackdelar (om man nu ser det som en nackdel)?

Så restore previous version funktionen kan endast erbjudas av en server? Finns den möjligheten inte alls att tillgå genom tredjepartsprogram eller annan lösning?

Legis: berätta mer om Windows Mediacenter och vad WHS kan göra för dig.

Både vad gäller backup och media center använder du dig av en s.k. connector som installeras på klienten. Vad gäller backup så samlar du alla backup på servern istället för klienten vilket underlättar t.ex. om klientens hårddisk skulle gå sönder. I det fallet skulle ju även klientens backup försvinna.

Vad gäller media center så är WHS helt enkelt en central lagringsplats för all media; filmer, tv-serier, musik, musikvideos etc. Via nätverket streamar jag valfritt media till min mediacenter som sedan är kopplad till min plasma samt förstärkare.

Det finns andra sätt att göra samma saker på, både via tredjepartsprogram och till viss del via manuellt pillande i Windows (scripta backup t.ex. och spara på filserver). Det fina med WHS är att det kommer out-of-the-box och nästintill konfigurerar sig själv.

Min WHS är till största delen en avancerad filserver, men med tanke på att den (mjukvara + hårdvara) kostade mig mindre än vad en Pro Win7-licens kostar så är den ett enormt bra köp för mig. Inte minst med tanke på storage-funktionen. Ploppa i en disk med servern fortfarande är igång och klicka "Add".

Tack Legis; connectorn är väl konsollen, inte sant?

Angående backupen så menade jag aldrig att den stannar kvar på klienten utan naturligtvis att den sparas på servern. Oavsett om man använder Windows egna backup metod eller en tredjeparts så har man alltid möjlighet att schemalägga och spara på en annan plats. Av förståliga skäl så säkerhetskopierar man ju sina filer alltid på en annan plats än där originalfilerna finns.
Men jag kan inte hålla med - baserat på vad du säger - om out-of-the-box. Win7 erbjuder ju backup out of the box med. Så är det något du missade att berätta, något i WHS' backup funktion som inte funkar?
Som jag ser det är den enda fördelen att du från en central plats (genom konsollen) kan styra backup på samtliga datorer, medan man i native Win7 metoden får gå in på dator efter dator och reglera det.
Men kanske finns det verktyg för att styra upp flera Win7 datorer från en plats?

Mediacenter: okej, jag är med. Men vad hindrar att man streamar från en Win7 dator, om den får stå och agera server?

Totalpris: Har inte siffrorna framför mig, men är du säker på din sak är detta ett starkt argument. Min Win7-server fundering grundar sig i att jag föreställde mig licensen som billigare än WHS.
Kanske kommer det en ny WHS baserad på Win7 kärnan. Är det inte så på Server 2008?

Men storage funktionen, gick den inte att lösa på Win7?
Och Shadow Copy, den funktion för previous version, nån som vet om det bara är servrar som stödjer det?

Enligt mig är det out of the box. Så fort klienten är tillagd blir den automatiskt schemalagd för backup. På klienterna har du ingen automatisk backup konfigurerad. WHS är som sagt en Windows Server och har därtill fler serverfunktioner än vad en Windows-klient skeppas med.

Det WHS gör är att presentera dessa funktioner på ett mer lätthanterligt sätt plus att det mesta redan är konfigurerat. Om du hade velat hade du kunnat köra antingen en vanlig Windows 2003 och konfigurerat upp allt manuellt, eller någon lämplig Windows-klient och sedan köpt till tredjepartsprogramvara för att sköta samma uppgifter.

WHS är varken tänkt att ersätta någon annan serverversion eller för den delen vara till för de som vill pilla med allting själv. Den skeppas färdigkonfigurerad, med hårdvara och allt börjar fungera så fort du startar upp den. Sedan står den i en hörna och tuffar på, utan att du egentligen ska behöva pilla på den så mycket.

Så det låter lite som att du missuppfattat dess syfte och att du hellre hade velat pilla med alla inställningar själva. Eftersom jag har min stående utan skärm kopplad till den skulle ett klient-OS inte vara en bättre lösning för min del.

Konsollen är en del av connectorn, men connectorn gör att t.ex. backupen drar igång. Det är helt enkelt kopplingen mellan server och klient. WHS använder sig av VSS (Volume Shadow Copy) som finns på klienten för att ta backup/snapshots. Andra backup-program gör samma sak.

Jag betalade 2200:- för min home server, md hårdvara och 1 disk på 500GB. Sedan dess har jag lagt till 3 diskar till och har nu ~3,5TB lagring. Jag har den till lagring av alla filer; jobb, privat, foto, hemvideos. Jobb och viktiga filer synkar jag med Live Sync. Foton laddar jag och familjen upp med ftp/webb som sedan automatiskt läggs till i ett virtuellt fotoalbum, som presenteras på webbservern. Sedan har jag ett gäng funktioner till i samma stil, allt för att underlätta lagring och uppspelning/presentation av detsamma.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)