webForumDet fria alternativet

Win 7 vs. XP och Vista...

9 svar · 728 visningar · startad av preben

prebenMedlem sedan mars 2009452 inlägg

Jag fick idag en reklamlapp från Dell med ett erbjudande om en bärbar dator för 3.000:- med Windows 7 Home Edition.

Har SP 1 kommit!?

Vad är skillnaden mellan Home och Pro? Jag har inte märkt någon direkt större skillnad mellan Win 2000, XP och Vista, respektive Pro och Home varianterna.

Förutom priset så är det säkert nåt mer som skiljer. Men det vän av ordning frågar sig, kanske är det något jag kan vara utan!?

Sen undrar jag också, vad som egentligen skiljer sig när det kommer till program. Fungerar program för 2000, XP och Vista även under Win 7?

Till exempel fungerar sunk win-amp från sent 90-tal jättebra under Vista. Även Office 2000 verkar fungera under Vista.

Jag tycker att 3.000 spänn, utan moms, för en bärbar är vasst nog att överväga. jag använder också DreamWeaver och REALBasic, så det vore en fördel om dom fungerade... men det tror jag nog att de ska göra.

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/laptop-vostro-1520?c=se&l=sv&s=bsd&cs=sebsdt1

Jag vet inte om länken fungerar för er, men den modellen är det. Gud så rörigt!! Man blir alltid så trött i huvudet av att titta på såna sidor... Med lågt pris, då kanske inte saker som man vill ska finnas med verkligen gör det!?

Äh... Jag får nog ringa till dom. Det går ju inte att välja ett alternativ utan Hämta/Lämna service, och det vill jag inte ha.

Dessutom finns inte Win 7 Home som ett val på hemsidan. Där är det Professional och Ultimate som man kan välja mellan... samt en nergradering till XP SP3, vilket gör att de program jag vill använda verkligen går att använda...

Hmm...

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Väldigt luddigt erbjudande. Kolla noga att priset blir rätt!

MaacusMedlem sedan jan. 2007108 inlägg

Har kört windows 7 sen i våras och det har fungerar mycket bra. Har kanske haft 2 program som inte fungerat som de ska i win 7.

Jag har inte orkat följa "win 7" -tråden och jag vet att det är MASSOR med saker som SKILJER mellan 7:an och tidigare. Om jag nu skulle köpa en dator skulle jag mest vara intresserad av det som fungerar och det som är lika.

Minns du vilka program det var?

Är det allmänt känt om man kan över lag köra samma program även i 7:an som i andra OS?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det där är en helt omöjlig fråga att besvara. Jag själv har t.ex. inte haft ett enda problem. En bra startplats är här:

http://www.microsoft.com/windows/compatibility/windows-7

Lasp skrev:

Väldigt luddigt erbjudande. Kolla noga att priset blir rätt!

Ja, detta blir bara konstigare!

Idag kom en folder från inWarehouse i brevlådan.

I en kampanj kostar Windows 7 Professional 2.316:-, nedsatt från 2.463:-.
Windows 7 Ultimate kostar ...

ööhh... samma sak, ser jag nu.

Däremot kan man köpa Ultimade Upgrade för 2.236:-, sänkt från 2.404:-. Men Upgrade från vaddå!? DOS 5.0??

Hur kan en Upgrade kosta 80 spänn mindre än den skarpa licensen?

Delldatorn ovan kostar, utan hämta/lämna alternativet som man alltså inte kan välja bort från nätet, den kostar 3.090:- med Windows 7 Pro. Med Ultimate kostar den 600 spänn till.

Dell-priserna känns väl rätt okej, men det övriga!? Vad är det för skojarfasoner? Vem köper enbart ett operativsystem om en dator med samma operativ kanske kostar 2.000:- kronor ytterligare? (Om man nu inte väljer den absolut billigaste som går att uppbringa.)

Jag har dessutom tänkt på detta med en billig dator. Om det är ett bra köp. Den dator jag har till kontoret nu köpte jag enbart med fokus på priset. Allt annat fick stå åt sidan.

Jag har inga invändningar mot denna dator!! Den har fungerat perfekt för mig i snart två år. En snabbare och dyrare dator hade inte gjort jobbet bättre.

Tidigare hade jag en High-End Dell från år 2000 med alla möjliga finesser... SCSI, FireWire med mera... men den brände nåt sönder på så den fick jag ersätta.

Av denna anledning tror jag att jag skulle trivas med denna low-end dator. Jag har helt enkelt inte så höga ambitioner! Det funkar ändå!

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Licenserna som kommer med märkesdatorer (HP, Dell m.fl.) är sk. OEM-licenser och är bundna till den datorn som man köper dom med.
Det är inte heller MS som står för supporten för dessa licenser utan återförsäljaren/systembyggaren. Därför är dessa licenser billigare.

Man kan även köpa OEM-licenser löst (lite oklara regler dock), men då blir man själv systembyggare och har inte rätt någon support alls.

Jo. Jag vet att det är OEM licenser utan dokumentation, utan box, utan allt. Visst.

Men ärligt, ven f*n köper en tom licens när en ny dator kostar obetydligt mer?

OK, man kanske har en server för 20-30 loppor och i det sammanhanget kanske 2.500 är ett bra köp... Eller...!? Det beror väl på!?

Kör Servern Win 2000 är det kanske läge att byta i alla fall. Kör man XP kan man väl köra vidare med det... Men visst, är man front-of-the-line benägen vill man säkert ha ett nytt operativsystem för 2.500:-.

Men hur många är det, på en skala!? Då ska du tänka på att inWarehouse viker 75% av omslaget och 75% av sidan 2 för en produkt nästan ingen köper... Eller ja, förutom dom som vill vara först med det senaste men samtidigt inte vill ha en ny dator. Det kanske trots allt inte är ett försumbart antal!

Eller tänker jag fel!?

Hur gick det med din ekologiska köttbullemiddag!?

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Vad folk väljer att betala för olika saker är ju högst individuellt, så jag förstår inte riktigt din fråga :)

Är man en sån som byter dator/hårdvara ofta så lönar det ju sig helt klart att köpa en retail-licens.

Köttbullemiddagen blev succé! :)

246 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
244 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)