webForumDet fria alternativet

Skillnad på windows 2008 server licenser?

5 svar · 2 389 visningar · startad av webtomten

webtomtenMedlem sedan apr. 20003 424 inlägg

Hej!

Det är så att jag ska köpa en windows 2008 server licens. Det jag behöver i dagsläget är egentligen bara 1 license för själva servern och eventuellt 1 license för en användare.

Men jag har fastnat i djungeln och vet inte vilken av alla licenser i olika prisklasser man ska ha. Och om jag har fattat rätt följer exchange 2007 server med när man köper small bussnies.

Men iaf det jag behöver hjälp med att reda ut är vad dom olika licenserna innebär.

1. WINDOWS SVR 2008 ENG 1 DEVICE CAL #OEM EJ CD
Min gissning är att det är för 1 server fast utan skiva. Stämmer det?

2. WINDOWS SVR 2008 ENG 1 USER CAL #OEM EJ CD
Samma som ovan fast för 1 användare?

3. WINDOWS SBS 2008 CAL SUITE WINDOWS ENG 1 DEVICE, CAL
Har ingen aning vad Suite står för. Någon?

4. MICROSOFT WINDOWS SBS 2008 CAL SVE 5-ANV, DEVICE
Är det 5 användare och 1 server? Fast med svensk programvara?

5.MICROSOFT WINDOWS SBS 2008 STD W/SP2 ENG + 5 CAL DVD#OEM
Antar att det är 5 användare plus 1 server fast på en DVD?

Ska man välja svenskt eller engelskt? Servern ska bara stå som en liten nätverks server för ett litet företag. Blir det billigare att köpa en Device license och User licenser löst så kommer det bli lösningen. För ju billigare det blir ju bättre är det. Så kom gärna med tips hur ni hade gjort och om ni hade satsat på 2008 eller om ni hade försökt ta en 2003 licens för att få det billigare.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Kolla in om det finns Small Business version Priset var för tidigare utgåvor bra.

Det är small bussnies licenser allt utom den första tror jag. För SBS i produkt namnet har jag för mig står för small bussnies server.

Dock är jag fortfarande nyfiken på om man kan köra license 1 tex på en server. För denna licens kostar bara 315kr på dustin.se och varje användar licens (Punkt 2) sen kostar ca 335kr.

sen skiljer det några tusen mellan varje license jag har postat.

Den som är näst billigast är punkt 3 (1195kr) men där vet jag inte vad suite står för. Och sen nästa steg i pris är punkt 4 (5620kr) och punkt 5 kostar ca 7745kr.

Så jag vore glad om någon kunde hjäpa mig med vad dom olika licenserna är. För i mina ögon ser det ut som om att jag skulle kunna använda den billigaste. Men får jag då med exchange?

Jag antar att det inte finns någon här som vet. Jag får helt enkelt ringa dustin och kolla :)

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Vill du ha exchange med så är det Small Buissness Server du skall ha. Annars får du köpa OS'et och Exchange för sig.

Punkt 1, 2, 3 och 4 är CAL'ar, licenser för att ansluta mera användare till en server, det är inte en server licens.

Punkt 5 är en SBS server licens och 5 CAL'ar (ansluta upp till 5 klienter)

Så har du ingen server licens så är det punkt 5 som gäller, speciellt om du även vill ha exchange.

Men det är bäst att ringa dustin och kolla, MS licenser är inte lätta att fatta.

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

Mitt tips: Ring Dustin.

I korta drag fungerar det (ungefär) såhär:
Du behöver en licens för operativsystemet (alltså Windows Server). Utöver detta behöver du CALs. Här finns alltså User och Device. Köper du CAL för User så krävs det en CAL för varje användare som skall arbeta mot servern. Device CAL å sin sida funkar som så att varje enhet som skall ansluta mot servern ska ha en CAL. Alltså ska du ha User CAL om varje användare kan ansluta från flera olika datorer (på jobbet, hemma osv) men Device CAL om flera användare använder samma dator.

När du köper Windows Server brukar det finnas versioner som skickar med ett gäng CALs, vilket kan vara fördelaktigt. Har du exempelvis 5 User CAL redan (köpt till någon annan server) skall dessa gälla även till din nya server. Så om du köper tillräckligt många CALs för din organisation kan du sätta upp hur många servrar du vill utan behöva fundera på det. Men du behöver fortfarande ha licens till Windows Server för varje!

Hoppas du blev något klokare.. Men som sagt, för att undvika missförstånd eller att jag skrivit lite fel, ring Dustin och hör hur det blir bäst i just ditt fall.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)