MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 528 inlägg
Hej,
Har stora problem med att få igång FTP Servern på IIS7 på Windows Server 2008.
Följer man instruktionerna man hittar på Microsofts hemsida så står det att det "bara är att högerklicka och välja "Add FTP Site"."
Problemet är att den knappen / menyvalet finns inte här, i IIS Manager.
Kollar man på serverhanteraren och Roles -> IIS så ligger FTP Publishing Service där och den är igång.
Har testat att starta om servicen men ingen skillnad.
Måste jag starta om maskinen efter att jag installerat IIS + FTP för att dom ska lira ihop? Blev aldrig promptad att göra det, men måste jag göra det?
QuidMedlem sedan juni 20004 270 inlägg
Vilken version av FTP-servern har du?
Jag vill minnas att det är den gamla som är med default i IIS 7 och att man får lägga in FTP 7.5 själv, då blir det mer integrerad i IISen.
http://learn.iis.net/page.aspx/263/installing-and-troubleshooting-ftp75/#01
Det stämmer, kom på det strax efter att jag skrivit här (av en slump).
Nu har jag fått det att lira att ansluta "utifrån" som administratör. Det är så att jag har två sajter på den här servern och behöver två ftpkonton till varje.
I nuläget kommer man alltså in på sajt 1 som administratör, men har även skapat en till användare, som inte är ett windowskonto.
Nu är problemet att den här användaren lyckas inte logga in. Får 530 The user cannot login, lösenordet stämmer, det vet jag, så vad kan vara fel?
Har följt div. guider på iis.net och tycker att jag gjort exakt som det står överallt, men ändå fungerar det inte.
Förslag?
Kan tillägga att under FTP Authentication har jag lagt till IISManager Auth och om jag går in på FTP Authorization Rules finns användaren listad där som Allow, och med behörigheter Read,Write.
swedeMedlem sedan feb. 2004227 inlägg
Hur har du lagt upp sitena? Separata IP adresser eller separerar du dem på domännamn?
Sedan är det väl användarnas hemmakatalog / rättigheter på filsystemet som bestämmer vad de ser när de väl har loggat in?
Men jag kan ju inte ens logga in med den andra användaren. Det är samma IP men har angett virtaul hosts för resp. sajt.
Men strunt i det just nu, måste få den användare användaren (som inte är en windowsanvändare) att kunna ansluta innan jag gör något åt "den andra" sajten.
Så i nuläget kan vi säga att det är en sajt, med två användare fast bara där winkontot "administrator" kan ansluta utifrån.
swedeMedlem sedan feb. 2004227 inlägg
Jag tror att användaren som inte kan logga in, inte har några rättigheter på serverns filsystem.
Om jag inte missminner mig så behöver IIS-FTP servern windows konton på användarna som ska logga in via FTP (förutom anonymous då)
Nej.. nu har du fel. Windows 2008 och nya FTP 7.5 har stöd för just icke-windowsanvändare. Har hur som helst lyckats med det här nu, användaren kan logga in.
Men nu när jag sätter nytt lösenord för användare så blir det ingen skillnad, man kan fortfarande logga in med det gamla lösenordet.
Får inget felmeddelande eller så när jag byter, har provat att starta om både IIS och FTP, men gamla lösenordet gäller fortf.
Ska testa att ta bort det här kontot och lägga till det igen med nytt passwd.
Det här verkar ju jäkligt oroväckande... nu tog jag bort den här användaren helt och hållet, startade om både IIS och FTP. Testade att logga in och det fick inte "Unknown user" eller liknande fick jag.
Testade då att lägga till en ny användare med samma användarnamn, fast ett nytt lösenord, startade om FTP och testade.
Kom in som användaren och allt fungerar.
Testade då att byta till det gamla lösenordet och kom in då också.
Hur fan kan man släppa en programvara som fungerar så!? Finns det någon lösenordscache eller något annat jag kan ha missat? Tycker det här är helt sjukt...