webForumDet fria alternativet

Win XP, TPtest eller hårdvara...

Windowsur Windows

2 svar · 497 visningar · startad av mikaelsooh

mikaelsoohMedlem sedan feb. 2007200 inlägg
Frågan#1

Vet inte om det är rätt forum, men ett problem som gör mig seriöst oroad har uppstått.

Förra helgen totalsanerade jag min stationära burk (med XP professional) och har återinstallerat allt som är nödvändigt för att den ska gå. Inga program eller liknande installerade.

Skulle köra ett TPtest här nu på förmiddagen. Startade igång det, gick ifrån datorn och när jag kom tillbaka var skärmen fylld av något som närmast kan liknas vid abstrakt konst. Någon form av vitt flimmer typ.

Testade med resetknappen, inget hände. Testade med startknappen, inget hände. Bröt strömmen och startade om. Kom inte ens till BIOS-skärmen. Andra gången uppstod ett liknande, fast svartaktigt flimmer. Tredje gången lyckades jag komma in i windows igen.

Allt verkade funka och jag skulle köra TPtest igen. Samma sak. Mönstret dessutom i stort sett identiskt.

Nu vågar jag knappt prova att starta datorn. Någon som har ett tips på vad jag ska kolla efter? Vad kan vara fel?

/M

cypryss avatarcyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Om problemen är att du:
1. ibland inte får någon bild alls, inte ens ser boot skärmen
2. ibland får bild men den ser ut kanske exempelvis såhär
skulle jag gissa att ditt grafikkort mår dåligt.

Om du får bra bild när du bootar upp och endast dålig bild i windows, skulle jag rekommendera att uppdatera grafikkortets drivrutiner, eller ev nedgradera om du redan har absolut senaste versionen.
Om du aldrig får någon bild, eller bara får dålig bild, ligger gissningsvis problemet i grafikkortets hårdvara. Om du har möjlighet, testa att byta ut ditt grafikkort med ett annat grafikkort. Om allt är dandy har du hittat felet. Ett nytt grafikkort eller lämna in det gamla på garanti är nog de enda alternativen.

Att grafikkort börjar må dåligt och sedemera bara dö är inte helt ovanligt. Det kan bero på att någon komponent falerar eller ex fläkten dör. En trasig fläkt brukar yttra sig att bilden fungerar bra tills datorn kört någon minut eller när man kör någon gpuintensivt såsom spel.

edit: Värt att nämna. Kontrollera att grafikkortet sitter fast ordentligt och alla kablar sitter fast. Ev kan kabeln vara trasig men inget jag stött på någon gång.

mikaelsoohMedlem sedan feb. 2007200 inlägg

Jo, ganska exakt så ser det ut. Fast värre.

Vad som värre är, och det glömde jag nämna, var att andra gången jag försökte starta om så reagerade inte DVDn heller. Försökte helt enkelt testa om den sköt ut så att det inte satt nån skiva i och fulade. Ingen reaktion.

Annars talar ju det mesta för grafikkortet, men får väl helt sonika testa med lite drivrutinsuppkollning.

Återkommer.

/M

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.58439ac5
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)