lelkesMedlem sedan juli 200898 inlägg 6 månader gammal Acer, med Vista och fungerande Antivirusskydd(Norton)
Igår plötsligt kom högt oljud från pc´n och därefter slocknade allt.
Nu får den inte ström, dvs det händer inget när jag trycker på on/off knappen.
- Vilket fel är trasigt?
- Vilka åtgärder ska jag vidta?
tack för ordet
//Peter
Låter ju som nätaggregatet, åtgärd = byt det om det är trasigt.
lelkesMedlem sedan juli 200898 inlägg
MickeA.com skrev:
Låter ju som nätaggregatet, åtgärd = byt det om det är trasigt.
kan nätaggregat gå sönder med ett högt oljud på en stationär pc?
Men du säger ju att datorn inte får ström, det tolkar jag som att du mätt upp på nätagget att det inte ger ström längre.
Vad är "högt oljud", är det "en smäll" så ja, kan t.ex. vara en konding som gått.
T.ex. en strömspik i elnätet.
MickeA.com skrev:
Men du säger ju att datorn inte får ström, det tolkar jag som att du mätt upp på nätagget att det inte ger ström längre.
Vad är "högt oljud", är det "en smäll" så ja, kan t.ex. vara en konding som gått.
högt oljud=tjut
Har inte mätt u pp nå´t, men allt annat som har med el att göra lägenheten fungerar
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Du har väl någon lampa på moderkortet!
Rör sig fläktarna!
Känn om hårddisken eller CD försöker starta! :q
Sedan kanske vi kan ge bättre råd! :q
Lasp skrev:
Du har väl någon lampa på moderkortet!
Rör sig fläktarna!
Känn om hårddisken eller CD försöker starta! :q
Sedan kanske vi kan ge bättre råd! :q
ingen lampa lyser
fläktarna rör sig inte
hårddisken startar ej
Då lär det vara nätagget.. alla gånger.. skruva bort det och skruva upp det, lär vara svart någonstans om t.ex. en konding gått.
MickeA.com skrev:
Då lär det vara nätagget.. alla gånger.. skruva bort det och skruva upp det, lär vara svart någonstans om t.ex. en konding gått.
Nu hänger jag inte riktigt me´
skruva bort och skruva upp?
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Han syftar på att montera ur nätaggregatet från chassit och sedan öppna det och göra en okulär inspektion.Känner du dig osäker är det dock inget som kan rekommenderas, tycker jag. I synnerhet då det rör sig om en sex månader gammal märkesdator, lämna in hos återförsäljaren och åberopa garanti.
Aha, jo, absolut, missade det här med att den var 6 månader gammal. In på garanti rep.!
PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg Stick näsan intill aggregatet och lukta. Om det har bränt så borde det lukta mindre gott. :)