webForumDet fria alternativet

Vista och norton

10 svar · 2 085 visningar · startad av Kalle M

Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg

Tjenis!

Har windows Vista på min dator hemma och använder norton.
VArje gång jag startar datorn och kommer in i windows så står det "Reparera" på nortonikonen på höger sida på skrivbordet. )Se bifogad bild.)

Jag brukar klicka på "reparera" så försvinner det där.(Och det blir en grön bock osv)

Men nästa gång jag startar om datorn så står det åter igen "Reparera".

Vad beror detta på och vad ska jag göra? Är det någon inställning?

Verkar som "Reparera" kommer fram först när jag går ut på Internet!?

Tacksam för hjälp!

Se som sagt bifogad bild.

dump.gif
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Kan du inte starta Norton och se vilken av modulerna det är som behöver repareras?

Jo jag öppnar norton. Se bifogad bild.

När jag klickar på "Reparera" när jag öppnat Norton så försvinner inte statusen "Reparera" i sidfältet på skrivbordet. Fattar ingenting. Ska väl räcka klicka på "Reparera" i bifogad bild?

dump2.gif

Jag öppnade Norton och klicka på "reparera".

Därefter startade jag om datorn.
När jag sedan öppnar internet så ändras nortonikonen i sidfältet till "Reparera".
Öppnar jag sedan Norton igen så står det också "reparera". När jag sedan kollar vad som behöver åtgärdas i Norton så är det samma sak som i bilden jag bifogade. "Skydd mot nätfiske hotad".

Klickar sedan på "reparera" i sidfältet på skrivbordet och statusen försvinner.

Som sagt. När jag sedan startar om datorn och går ut på internet så ändras den till statusen "reparera" och "Skydd mot nätfiske hotad".

Vad kan jag göra?

Prova att starta webbläsaren första gången som Administratör igenom att högerklicka på ikonen och välja det.

Ska jag välja ignorera när det gäller "skydd mot nätfiske" när jag öppnat norton?

När jag sedan öppnar Internet så finns det en knapp där det står "Nätfiske aktivt".

I norton har jag valt ignorera nätfiske. Ska jag har denna inställning på detta sätt?

Se bifogade bilder hur jag gjort inställninen i Norton och hur läsaren ser ut när jag öppnat läsaren på vanligt sätt.

dump3.gifdump4.gif

Verkar som det funkar när jag gör följande inställingar i Norton. Se bifogad bild och längst ner i dialogrutan. (Samma bild jag bifogade tidigare)
(När jag väljer Ignorera vid "Skydd mot nätfiske")

Är det ok att ha det så?

Dock fattar jag inte varför det står "Skydd mot nätfiske på" i webbläsaren i toolbaren!?

dump5.gif
EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

Tror du använder för svaga lösenord på nätet och som finns reggade på norton, och därför säger norton ifrån.

Kolla under inställningar under "nätfiske" och kolla vilka lösenord som finns registrerad där och vilken säkerhetsnivå dom ligger på...

Själv så hade jag bytt bort Norton, det finns ju gratisprogram som får bättre resultat i testerna, sen jag är allergisk emot sk. "internet security"-produkter, dom brukar ofta ställa till problem än dom löser...

johaseoMedlem sedan maj 2009250 inlägg

Spontant tycker jag du har för många toolbars i din webbläsare .... jag kan tnäka mig att dessa toolbars stör varandra och skapar fel men jag har inte belägg för att det är så i ditt fall .... verifiera vad som händer om du stänger av nätfiske filtret, dvs avaktiverar det .... försvinner dina problem då? Jag säger inte att du permanent skall ta bort nätfiske filtret utan bara felsöka den vägen

Har gjort följande inställningar i Norton:
Se bifogad bild och längst ner.

Det verkar göra så problemet försvinner. Nu kan jag gå ut på nätet utan att "reparera" kommer fram.

Är det ok att ha inställningarna i norton som bifogad bild:
(Se att jag valt ignorera nätfiske längst ner)

dump5.gif
132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)