webForumDet fria alternativet

Windows Server: Ofta problem med MRxSmb

5 svar · 731 visningar · startad av erciz

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Jag har en liten windowsdomän med Windows Small Business Server 2003 som server. Så fort jag lägger till en klient så får jag en massa fel i loggen på servern med master browser (MRxSmb). Det är ganska enkelt att komma ifrån genom att stänga av Master Browser tjänsten på alla klienter. Men varför ska jag behöva göra detta? Vad är felet att problemet uppkommer?

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/downloads/default.mspx
Microsoft Baseline Security Analyzer
MBSA includes a graphical and command line interface to help you perform local or remote scans of Windows systems. MBSA runs on Windows 2000, Windows XP, and Windows Server 2003 systems and will scan for common system configuration issues.

http://technet.microsoft.com/en-us/security/cc184924.aspx
Kolla säkerhetshål/brister osv med detta verktyg.

Tack för ett bra program. Men tyvärr hittade jag inget misstänkt med programmet. Problemet kvarstår.

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

Det är inget säkerhetshål eller någon brist i alla fall, så det kan du vara lugn över.
Master Browser är det som gör det möjligt för klienter att "browsa" i nätverket (istället för att skiva \\dator1 så hittar man dator1 i Utforskaren).
Nu vet jag inte exakt vad för loggar du får, men kan det stämma att de handlar om att en dator försöker ta över rollen som Master Browser?
Det mest logiska är att servern får vara Master Browser, och att du som du säger, skapar en GPO som stänger av tjänsten på alla klienter.

Ledel skrev:

Det mest logiska är att servern får vara Master Browser, och att du som du säger, skapar en GPO som stänger av tjänsten på alla klienter.

Mm, men borde det inte var så per default? eller har alla windowsnätverk detta problem? Det är onekligen ganska vanligt när man söker på det, men svårt att hitta anledningen.

Jag är inte så avancerad av mig, har inte använt GPO hittills. Loggen jag pratade om är sammanställningen som man får på SBS2003 varje dag.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

jo, det är ett hyfsat vanligt "fel" som har hängt med väldigt många år...

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)