webForumDet fria alternativet

Vista "tappar" mitt usb tangentbord och mus

Windows

8 svar · 1 707 visningar · startad av swede

Medlem sedan feb. 2004230 inlägg
Frågan#1

Jag har en HP dator med Vista Home Premium och över lag är jag väldigt nöjd med hur den fungerar,
men vista tappar mitt tangentbord och mus efter en stund om jag inte knappar/rör på den regelbundet.

Det lite skumma är att om jag loggar ur mig från datorn och lämnar den på, så fungerar allt som det ska.
Men om jag springer ifrån maskinen medan jag är inloggad så måste jag starta om den via brytaren.

Jag har en Belkin usb hub och ibland hjälper det med att jag pluggar ur och i strömmen till den men inte alltid.

Någon som har någon gissning om vad som kan vara snett?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Om du inte använder USB-hubben, fungerar allt ok då? Jag skulle gissa på att din hubb stänger ner sig själv efter en viss tids idling.

Har tyvärr samma problem även utan USB hubb, jag hade hoppats att den (med dess externa strömförsörjning) skulle lösa mitt problem :(

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Kolla strömspar egenskaperna
ibland stänger den ner usb enheter för o spara ström dock kan dom inte väckas förns du trycker på en knapp eller rör tagientbordet vilket blir svårt för dom e avstängda

Var hittar jag de inställningarna?
Är det i Device hanteraren?

Jag har öppnat Device hanteraren och klickat ur strömspar på alla USB portar där.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Njaä

eller där har du tagientbord o mus därunder kan de finnas om du öppnar dom o kollar en flik som heter typ strömspar eller energi...

Kolla så dom inte är ikryssade "tillåt att datorn stänger av enheten för o spara ström"
Kolla även samma sak för dina usb styrenheter.

Du kan också kolla under skrivbordsalternativ/skärmsläckare
där har du ett val som heter typ "Strömspar egenskaper" eller liknande
Stäng av Hibernation där.

du kan även kolla dina inställningar i bios för energi alternativen där vad den får stänga av o inte

Har kollat alla enheter i DeviceManagern, det var bara "tillåt enheten att väcka windows" (sic) som var ikryssat...
Finns inga direkta inställningar i BIOS och jag har resettat min power plan.

Ska låta den stå på en stund och se vad som händer.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Minns att jag läst om lite Vista updatebuggar, gissar att det kan vara det, men inte helt säker, hittade just en artikel om det. Fast där tappas musen iofs.
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2284304,00.asp
Lösning: Dock bara för musproblemet, vet inte om det hjälper för tangentbordet? http://blog.techiezone.in/sv/2009/01/mouse-stopped-working-after-vista-update/
Hoppas det hjälper.

Tyvärr verkar inget av förslagen ovan hjälpa.
Hittar inte heller något i EventLoggen, vilket känns lite trist :(

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)