webForumDet fria alternativet

Windows Home Server och mail/webmail

3 svar · 1 907 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Jag har hört talas om MS Exchange Server. Jag vet inte exakt vad det är, men får känslan av att det är en mailserver av något slag.

Så jag började fundera, som en delfundering inför införskaffandet av en WHS server.
Kan man installera - såvida det inte redan finns - någon slags mailserver applikation där jag kopplar en rad olika pop3 konton som jag kommer åt online som webbmail, samt att jag via min(a) stationära dator kommer åt mailen genom något annat protokoll än pop3 och imap. Eller kanske får det vara imap ändå?

Tack för lite upplysning.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Du kan ta en titt på Outlook för WHS om du bara vill ha en samlad plats för dina email:
http://www.theofficemaven.com/WHSOutlook/

Det står inte om du har tänkt att sätta upp en egen emailserver med egna konton eller om du bara vill ha en åtkomlig klient som i sin tur popar från redan existerande konton. I vilket fall kan du installera vilken emailserver du vill under WHS, inklusive Exchange. Att köpa Exchange för att köra en användares email är dock inte ett särskilt bra alternativ.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Tänk på att de flesta internetleverantörer i dagsläget blockerar porten för utgående mail såvidare det inte är deras egna
så köra en webserver för o skicka kan vara svårt

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

legis: du har rätt, jag var inte tydlig med vad jag menade. Jag är inte ute efter att rigga upp en mailserver (det är inte mitt mål idag. om det skulle uppstå ett behov i framtiden, så är det ett ämne för sig). Ditt tips är därför precis vad jag hade i åtanke; riktigt coolt.

Mina funderingar är:

1. hur kommer man åt mailen via sin stationära dator - imap eller liknande? Tanken är att WHS:en laddar ner POP3 mailen, så mailservern inte lagrar allt. Sen är tanken att man genom intranätet kommer åt mailen snabbt. Men i och med att tanken är att flera datorer ska kunna läsa den mailen (därav att jag tog upp Exchange). Kör man via något i stil med IMAP fast att WHS är servern?
  2. hur kommer man åt WHSOutlook från nätet? Via konsollen har jag förstått att man kan, men kan man se alla sina mailboxar som genom webinloggning, som en webmail?
124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)