webForumDet fria alternativet

Ingen ljudenhet installerad

16 svar · 9 850 visningar · startad av Joaquin

JoaquinMedlem sedan nov. 2003286 inlägg

Ja, just detta problem har jag.
Det är en Amilo 4438G och jag har provat alla drivrutiner som finns på Siemens hemsida (under just denna modellen) men utan resultat.

Även testat att ladda ner AC97 som jag läst ska vara en vanlig drivrutin, men inget hände.

Hur går jag tillväga ? Förstår inte vad som är fel. Enhetshanteraren tycker inte det finns någon konflikt eller så.

Tacksam för all hjälp.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Och om du kollar under ljud i enhetshanteraren finns alla enheter då listade där?

Ja, då är där en lista på lite olika...

Var får du meddelandet? Inne i Ljud under kontrollpenelen? Kolla så tjänsten Windows Audio är startad.

Problemet är om jag går in på kontrollpanelen/Ljud,tal och fliken ljudenheter så finns där ingen att välja. Fältet är bara grått. I sin tur ger detta då att jag inte har något ljud på datorn...

Blir knäpp på detta. Testat säkert 20 drivrutiner nu.
Använde Everest, som tydligen ska kunna se vad man behöver, och får då fram att ljudet (PCI/PnP) är Intel 82801FBM ICH6-M - High Definition Audio Controller [B-2]

Säger detta något. Sökt på drivrutiner på just det här, men utan att hitta något som verkar passa just denna.. :l

Edit: Många av de jag provar får jag Realtek hd driver failure med, vilket gör att den då inte kan slutföra installationen.
Varför ?

Efter att ha satt i ett ATI 1950XT i en av mina maskiner fick jag samma sak. Där vet jag dock att jag har ett onboard Realtek, så efter att ha installerat de senaste drivrutinerna från Realteks hemsida så fungerade allt som det skulle.

Så ta reda på vad du verkligen har för ljudkort (troligtvis lättast att ta reda på vad du har förmoderkort och sedan söka på det). Sedan hämtar du senaste drivrutinerna från tillverkarens hemsida.

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Kontrollpanel > skrivare & annan hårdvara > lägg till hårdvara (add hardware) > klicka nästa bara > Ja, den är inkopplad/del av dator.. blabla > audio/media (tror jag ?) Sök tills du finner rätt enhet iaf. > Låt den söka enhet(er) > den bör finna din ljudenhet då, om inte, gör om igen, om du valt fel enhet i söklistan.

Det är fel LoLo. Enheten finns där, installerad. Om du läst inlägget skulle du inse det. Gör som jag skrev så fixar det sig. Det är garanterat en konflikt och upgradering av drivrutinerna resetar.

Nej. För jag hade exakt samma problem vid senaste ominstallering, så fixades det för mig. :OO

Joaquin skrev:

Problemet är om jag går in på kontrollpanelen/Ljud,tal och fliken ljudenheter så finns där ingen att välja. Fältet är bara grått. I sin tur ger detta då att jag inte har något ljud på datorn...

Installerade och hittade enheter syns i enhetshanteraren. Ärde inte installerade syns de där med utropstecken. Finns där inga varningar är de installerade. Ta reda på vad för typ av ljudkort det är och installera rätt drivrutiner. Det är inte svårare än så. Att sitta och gissa bland 500 medskeppade drivrutiner låter inte som en höjdare och de som listas där du säger är specifcierade i INF-filen som är den allra första fil som kollas när enheter identifieras.

Omg! :e ROFL!

Iaf så är felet exakt som mitt var, trodde också det var något annat som du skrivit tidigare, att adda hårdvara tog någon minut bara, enkelt.

Tack för alla tips.
Körde med skivan som hör till datorn för att verkligen hitta rätt drivrutin, men får precis som med de nedladdade, samma felmeddelande:

Realtek HD Audio Driver Install Failure

Installationen stannar runt 50% och sen kommer detta vilket göra att inget blir installerat.
Ska testa LoLo's förslag.

LoLo skrev:

Omg! :e ROFL!

Iaf så är felet exakt som mitt var, trodde också det var något annat som du skrivit tidigare, att adda hårdvara tog någon minut bara, enkelt.

Det enda svaret jag kan ge dig där är att du gjort något fatalt fel om det var din lösning. Som att skruva av cykelsadeln innan man byter däck. Gå till enhetshanteraren och högerklicka längst upp och välj sök efter hårdvaruförändringar...

För att återgå till problemet. Det låter som någon typ av konflikt. Vad installerade du före du testade ljuddrivrutiner? Några uppdateringar till moderkortet? Bus drivers? D.v.s. har ljudkortet någonsin fungerat? Kolla om du har UAA listat i enhetshanteraren och avinstallera om den finns där.

legis skrev:

Det enda svaret jag kan ge dig där är att du gjort något fatalt fel om det var din lösning.

Nej min hdd var nyformaterad och helt ren vid tillfället. Antar att du aldrig använt den funktionen, för om du har problem med en hårdvara, vilken som helst, funkar det alltid med add hardware.

legis skrev:

Som att skruva av cykelsadeln innan man byter däck.

Snarare sätta fast sadeln... om den är osynlig. lol

legis skrev:

Gå till enhetshanteraren och högerklicka längst upp och välj sök efter hårdvaruförändringar...

Jupp, från enhetshanteraren kan man också adda hårdvara, vilket jag gjort, man kan göra det både från kontrollpanelen och enhetshanteraren, det är liksom valfritt. :moose

LoLo skrev:

Antar att du aldrig använt den funktionen, för om du har problem med en hårdvara, vilken som helst, funkar det alltid med add hardware.

Innan du gör bort dig totalt föreslår jag att du söker på mina gamla poster så kanske du råkar hitta på vilket företag jag befunnit mig de senaste 10 åren. Om du försöker starta någon typ av pissing contest så är det helt ok.

legis skrev:

Innan du gör bort dig totalt föreslår jag att du söker på mina gamla poster så kanske du råkar hitta på vilket företag jag befunnit mig de senaste 10 åren. Om du försöker starta någon typ av pissing contest så är det helt ok.

OT
Oj, oj bäst att försöka undvika en sån VIP som du. :f

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)