God Afton,
kan man köra vanliga XP program på en Home Server?
Stödjer den i så fall remote desktop, alltså att man då ser dessa program och kan styra dem från distans?
12 svar · 1 491 visningar · startad av haider
God Afton,
kan man köra vanliga XP program på en Home Server?
Stödjer den i så fall remote desktop, alltså att man då ser dessa program och kan styra dem från distans?
Home Server är Windows 2003. Fungerar det program du vill köra på Windows 2003, så fungerar det i Home Server. Du kan logga på Home Server över RDP precis som vanligt.
Tack Legis,
då får jag se till och prova en trial och ta reda på detaljerna kring det. Jag antar att om det inte är något jättemärkvärdigt så ska Win2003 ta XP program utan problem.
Jag har inte haft problem med att köra några program hittills.
Legis, kan du även komma åt dessa program utifrån? Det spelar ingen roll om det är från intranätet eller genom internet.
Och nu menar jag förstås inte de inbyggda program som ju går att nå genom web-interfacet.
Du får förklara mer hur du menar. Home Server är en Windows 2003 fast med vissa tjänster aktiverade som inte finns vanligtvis på 2003. Dessa tjänster berör framförallt backup av klienter samt diskraid. Om applikationen du installerar är tänkt att fungera över nätverket så gör det så precis som om du skulle installerat det på vilken annan maskin somhelst. Home Server kan dock inte trolla och förändra applikationers funktionalitet. Home Server är inte bunden till LAN, den fungerar som alla andra maskiner. Har maskinen en publik IP, alternativt om det gjorts forward på vissa typer av tjänster/portar via din bredbandsrouter, så kan man komma åt den precis som andra maskiner.
Hallå Legis:
jag missade ditt inlägg.
Jag tror att ditt inlägg besvarar min fråga. Jag tänkte att jag vill installera något helt vanligt program, precis som du säger precis som på vilken annan dator som helst. Sen vill jag bara kunna komma åt det, som en remote desktop. Det är alltså det som är grejen. Att kunna se vad programmet visar, vare sig det är notepad, eller något lite mer grafiskt som ett övervakningsprogram.
Japp, kör du remote desktop till maskinen kommer det att fungerar precis som vanligt. Jag har kört Home Server i ett år nu och är enormt nöjd. Jag var skeptisk först, men nu är det den enda centrala servern jag kör med ftp, torrent, filserver, webbserver, mediaserver, synkroniseringsserver, backupserver etc etc. I stort sett allting sköter jag utan behov av att logga på med remote desktop.
Vad behövs för att nyttja remote desktop? Krävs en klient eller är 2009-talet så pass modernt att man kan se den genom webben?
Och det verkar som du säger; alla som använder WHS verkar stornöjda.
Det finns remote desktop web connection:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=e2ff8fb5-97ff-47bc-bacc-92283b52b310&DisplayLang=en
Jag slogs av en tanke.
Hela grejen med att vilja komma åt sin desktop från webben är om man är ute och springer. Säg att man då går in på ett internetcafe och där är tanken att man tar sig en titt på vad som händer hemma på sin WHS desktop.
Det finns en hållhake; Tänk om man inte kan installera ActiveX applikationer som man känner för?
Därför undrar jag om konsollen erbjuder den funktionen. Och måste man alltid installera konsollen, eller kan man spara ner den på ett USB minne som man kör därifrån. Detta undrar jag oavsett om remote desktop funktionen ingår eller inte.
Har nu lagt en trial version på Virtual PC. Var finns det någon slags kom-igång guide? Man kan ju inte riktigt gissa sig fram.
Har visserligen hittat några länkar som jag ska läsa igenom, men tänkte att du kanske har några råd om vilken ända man ska börja på.
Du kan kolla på följa RSS-aggregering jag har körande för min egen skull. Du lär hitta en eller två siter med riktigt bra info om du klickar dig vidare.
Det finns remote desktop web connection:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=e2ff8fb5-97ff-47bc-bacc-92283b52b310&DisplayLang=en
Tänkte blåsa liv i den här gamla tråden.
Det har hänt mycket sen dess - har kört WHS sedan ett bra tag och inser att många av mina fråga var "dumma" av okunnighet.
Dock är jag ännu inte helt säker på Remote Desktop Web Connection; Är detta en applikation man installerar på WHS?
Kan jag få lite mer info om den; går man in i sin WHS genom namn.homeserver.com som tidigare?