webForumDet fria alternativet

Installera Vista

11 svar · 911 visningar · startad av Web-Tor

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag fick min nya dator igår med Vista Home Premium 64. Datorn kommer ju förinstallerad med en massa skräp så jag tänkte lägga in en ren Vista-installation ikväll.

Det är första gången jag installerar Vista så jag behöver lite råd.

Jag tänkte börja med att partitionera hårddisken. Jag brukar köra med tre partitioner (OS, Program, Lagring). Jag har en hårddisk på 640 GiB - hur tycker ni att jag skall dela upp hårddisken? Något annat att tänka på när det gäller att partitionera hårddiskar i Vista?

Har ni några andra råd vad gäller installation av Vista?

MogMedlem sedan nov. 2003266 inlägg

Varför ha en partition för program?
Jag kör OS med programinstallationer på en partition om 30GiB, funkar fint för mig.

Har du en HP Officejet L7680 rekommenderar jag att installera den så tidigt som möjligt, det strulade en del för mig när jag installerade den efter div. andra program och drivrutiner. Fick även stänga av tjänsten "HP Network Devices Support" för att det skulle funka, vad den gör vet jag inte men det funkar klockrent utan.

Jag kör Vista Ultimate 64.

Mog skrev:

Varför ha en partition för program?

Jag får en bra överblick över vilka program jag har installerat. När jag avinstallerar något program kan jag enkelt se att det verkligen försvinner helt.

Någon skrivare har jag inte.

Hur går själva partitioneringen till i Vista? Gör man den under installationen precis som i XP eller kan man göra den inne i Vista? Datorn kom med en D-partition på 15 GiB som jag gissar är för backup - hur får jag bort den på bästa sätt?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Din plan låter helt ok. Det jag däremot brukar göra är att separera OS från viktiga program genom att ha separata diskar istället för bara partitionering. Pajar disken så ryker allt. Antingen behåller jag sedan diskarna separat eller så mountar jag diskarna som kataloger vilket gör att de ser ut som separata kataloger för OS'et och refereras därefter. Sedan kör jag givetvis Live Sync mot en server för alla viktiga dokument jag inte vill förlora.

Om du ändå ska installera om allt kan du lika bra radera allt, inklusive existerande partitioner under installationen och sedan kan du partitionera.

Jag får en bra överblick över vilka program jag har installerat. När jag avinstallerar något program kan jag enkelt se att det verkligen försvinner helt.

får man inte det om man installerar i C:\program ?

Det är snarlikt med XP, du kan partitionera innan installation eller efter.
Partitionen med OS går inte att ändra i windows men har du bestämt dig för hur du vill ha det så är det bara att göra allt direkt, ta bort alla befintliga partitioner och skapa nya.
När du får upp listan över partitioner trycker du på "Enhetsalternativ", tror jag att det stod, så får du fram knappar för att ta bort, skapa mm.

legis skrev:

Din plan låter helt ok. Det jag däremot brukar göra är att separera OS från viktiga program genom att ha separata diskar istället för bara partitionering.

Separata hårddiskar hade naturligtvis varit att föredra men än så länge har jag klarat mig bra med enbart partitioner. Jag har haft två hårddiskar som kraschat där min lagringspartition klarat sig helskinnad. Sedan har jag en extern hårddisk för backup.

legis skrev:

Om du ändå ska installera om allt kan du lika bra radera allt, inklusive existerande partitioner under installationen och sedan kan du partitionera.

Så det går att mixtra med partitionerna under själva installationen på samma sätt som man gör i PX? Är det självförklarande eller behöver man läsa på innan man kör igång?

Hur mycket utrymme skall jag be Vista på C?

Mog skrev:

får man inte det om man installerar i C:\program ?

Jag tycker inte det. :)

Ett tips:
Ladda ner Microsoft Virtual PC så kan du testa att installera innan.
Funkar kanonbra.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

30 GB på den disken som du installerar operativet på är nog nästan minimum, med tanke på Vistas Side-by-side-cache (%WINPATH%\Winsxs). I den kan det lätt hamna 10 GB med dll'er som inte går att göra sig av med, på grund av att olika program använder olika versioner av dem.

Mappen med alla filer (egentligen bara referenser) är till för att bland annat göra Vista mer flexibelt vid imaging och kloning/distning och bör inte raderas eller rensas på något vis.

Läs mer: http://www.winvistaclub.com/f16.html

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Vad du än gör, gör inte os partitionen för liten, Vista kan vara lite platskrävande till tider.
Skall du enbart ha OS på en partition så sikta på runt 50Gb, då slipper du att hålla på att städa "varje" dag.

100-150Gb för system/apps är rätt rimmligt

Låter som att jag ger C 50-60 GiB för enbart OS. Ytterligare en anledning till att lägga programmen på en annan partition.

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Ligger det inte restorefiler på D:? Eller du fick det på skivor..

Nicrosoft skrev:

Ligger det inte restorefiler på D:? Eller du fick det på skivor..

Det har du nog rätt i, men jag fick allt på DVD också.
Nu är i alla fall hårddisken portionerad och Vista installerat. :)

Nu börjar det jobbiga med att hitta rätt i Vista... :q

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)