webForumDet fria alternativet

Säkerhetsvarning vid filöppning samt hårddiskar öppnas i nytt fönster

Windows

2 svar · 511 visningar · startad av Gardell

Medlem sedan juli 2002688 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har två problem jag stör mig på;

Det första kom med SP2 eller SP3 till XP. Jag har en ansluten nätverksenhet. Men vid varje gång jag ska öppna vissa filer, t.ex. asp och exe och liknande så kommer det upp en säkerhetsvarning om jag verkligen vill öppna filen (se bifogad bild). Hur får man bort detta?

Och sedan igår, lustigt nog, när en kompis frågade mig om exakt samma problem, så fick jag detsamma. När man öppnar en hårddisk i "Den här datorn" så öppnas den i nytt fönster. Har kikat och ändrat fram och åter på inställningarna på mappalternativ, men allt är rätt. Hur återställer man detta så det öppnas i samma fönster?

Tacksam för svar! :)

sakerhet.JPG

Ja, första problemet verkar ha utlösts av ett virus jag hade. Laddade hem några skeptiska drivrutiner till en noname webkamera på en kinatjong-sida men var för lat för att installera virusprogram och kolla. Nåväl, nu är viruset troligen borta. MEN; nu går det inte att öppna hårddiskar alls. Den undrar bara vad jag vill öppna de med. Väljer jag explorer så funkar det ju, men blir inte permanent. Antar att jag måste ändra vad den ska öppna det med någonstans i registret eller så, men hur och var? :q

Blev så irriterad på att det inte gick att öppna hårddiskarna normalt (och en del annat), så jag bestämde mig för att formatera. Men hör på detta: det går fortfarande inte! Endast C: som formaterades går att öppna normalt. Har viruset grävt sig in i någon slags volyminformation? Hjälp!

Edit:

Fick tipset om autorun.inf, och visst visade det sig vara den som var helt ur styr! Varje gång man klickade på en hårddisk skulle m9ma.exe (malware) startas. Nu är den borta på varje hårddisk efter lite om och men i CMD:

attrib autorun.inf -h -r -s
del autorun.inf

Sen så! Nu har jag kört en virusscan igen, men inget finns ju kvar nu sen jag formaterade så. Kanon! :)

Bara problemet med säkerhetsvarningen kvar nu då.. :) Någon som vet? :)

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)