webForumDet fria alternativet

Låta användaren ange namn samt cd key på en nyinstallerad XP

Windows

10 svar · 954 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Hello...

Jag har varit med om att när jag köpt en ny dator så får jag fråga vad jag heter (eller vem/vilka som ska använda datorn) precis som när man installerar om XP.
Sen vill jag minnas att jag har varit med om att man även fått ange cd-key vid första användningen.

Min fråga är den.
Jag har fört över en Ghost kopia till en dator. Säg att jag har installerat datorn med användarnamnet Admin* (nu finns där en Admin mapp under c:\Documents and Settings\ samt så står det Admin högst i Start menyn).
Jag vill att användaren vid första uppstarten ska uppmanas fylla i sitt serienummer samt fylla i sitt namn.

*kan man egentligen installera en dator och logga in som Administratör (Administrator i engelsk version) eller tvingas man alltid ange något namn?
Jag försöker förhindra att det skapas en onödig mapp under c:\Documents and Settings\

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det finns ett program ifrån Mircosoft som heter sysprep, det används för att nollställ användarinformationen i datorn, när man t.ex. vill klona upp många datorer ifrån en installation.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sysprep

tackar Quid

Ska ta en titt på Sysprep. Har stött på verktyget vid något tillfälle.
Är det tänkt att man nollställer strax innan man tar en Ghost kopia eller efter att man "installerat" in Ghosten?
Efter att ha installerat in Ghosten vill jag ju helst slippa göra nåt alls och bara låta användaren göra sitt jobb.

Har läst på lite.
Är inte sysprep ett verktyg som i grund och botten skapar en obevakad installation? Men hur gör jag när installationen är klar och vill "trigga igång" just frågan att ange cd-key och fylla i namn.
Cd-key biten kanske går att lösa genom en tweak i registret där man tar bort den cd-key man har använt så att användaren fyller i sin egen istället och registrerar sitt XP på nytt. (Måste gräva mer i detta)
Men då återstår hur man får fram fönstret där man anger sitt namn (eller de som ska använda datorn).

När du har installerat operativet, kört in drivrutiner m.m. så kör du sysprep och klickar på reseal/återförslut. Nästa gång datorn startas så kommer den att fråga efter licensnyckel, namn och lite annat.

aha! det var grymt. Ska prova på det med detsamma.

Quid, det funkade kanonbra.
Vet du om man med Sysprep (eller annat sätt) kan få bort administrator profilen?
Det vill säga att när användaren loggar in så finns där bara den användarprofil (och tillhörande mapp under Docs o settings) som användaren loggar in med.
Nu kan man nämligen se administrator. Inte hela världen, men jag undrar om man kan snygga upp efter sig ännu mer.

Start, kör, regedit:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\SpecialAccounts\UserList

Ändra till 0 istället för 1 på administratören.
Kontot kan ju vara bra att behålla om användarna skulle ställa till det någon gång, då kan man ju använda det kontot för att rätta till det.

Jag vill faktiskt inte gå så långt. För som du säger är detta konto viktigt att ha kvar. Visste inte ens att det gick o ta bort.

Det är snarare profilmappen jag syftar på, det vill säga när man högerklickar på My Computer > Properties > Advanced > User Profiles: Settings

Där syns de profiler man har loggat in med.
Så eftersom man senast var inloggad med Administrator så skapas ju den profilen. Innan jag loggade in med Administrator så fanns inte den profilen och ingen mapp under Documents and Settings.
Men så loggade jag in som Admin, tog bort den andra profilen (mappen under Docs o Settings försvann i och med att jag tog bort profilen).
Sen körde jag Sysprep och återslöt installationen. När datorn startade kunde man ange cd nyckel, aktivera och ange namn på användare mm.
Jag tittade och såg att Administrator mappen var kvar. Hade för mig att jag läste någonstans att den rensas bort per automatik men det var visst inte sant. Kanske krävs det någon parameter jag inte känner till?

Det är ju inte hela världen, men det hade varit snyggt (och så släcker det min nyfikenhet ;))

Jag hittade ett verktyg som heter delprof.exe från Microsoft.
Jag la verktyget i sysprep mappen, men den hann inte köras, eftersom sysprep mappen var redan borttagen vid inloggningen.

Hur ska man hinna köra något i sysprep mappen innan den tas bort?

Lägg den i en annan mapp och kör den via registernycklen "runonce"?

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)