Jag upptäckte nyss att jag lyckats installera windows på e: istället för c: .. finns det något sätt att ändra detta?
Var ett bra tag sen sen jag ens formaterade och fixade datorn så jag har glömt det mesta nu .. bah.
3 svar · 469 visningar · startad av jofawe
Jag upptäckte nyss att jag lyckats installera windows på e: istället för c: .. finns det något sätt att ändra detta?
Var ett bra tag sen sen jag ens formaterade och fixade datorn så jag har glömt det mesta nu .. bah.
Kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Datorhantering > Diskhantering.
Högerklick på enhet > Ändra enhetsbeteckningen till en ledig bokstav, du kan alltså inte ändra till en upptagen bokstav, och sedan sökvägar... dvs, tänk på att installerade program kan krångla eftersom sökvägen till dessa kan ha ändrats iom flytten, då kommer en varning. På min står det bara C:
Så var försiktig.
Annars finns programmet partition magic 8 som kan ändra drivebokstav, fungerar dock inte på Vista!
(;
fast det låter jättekrångligt ..
Dessutom brukar det inte gå att byta enhetsbokstav på en systemdisk, och båda diskarna är systemdiskar, galet nog.
Men jag kommer nog köra på det som jag har, verkar funka ändå.
Jo precis, du kan ju tyvärr inte ändra till C:, eftersom vad jag förstått, att den redan är upptagen. Gör man det ändå krånglar hela systemet, så det är nog bra att låta det vara till nästa formatering.