webForumDet fria alternativet

Svart skärm vid uppstart?

Windowsur Windows

3 svar · 1 909 visningar · startad av SilvioF

SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg

Jag har nu kört Windows Vista Home sedan i våras och är, trots att många tycker att detta operativsystem är skräp, faktiskt väldigt nöjd med det.

Nu har det dock börjar uppstå problem.

Varje gång jag startar om datorn så står den och "laddaR" med en svart skärm i 5-10 minuter innan inloggningskärmen visas. Det enda som syns på denna svarta skärm är muspekaren.

Någon som har koll på vad detta kan bero på?

Ingen hårdvara har bytts ut sedan första installationen så det kan knappast bero på ändring av detta. Jag har provat att återgå till äldre version av drivrutinen för grafikkortet men det hjälpte inte.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Starta msconfig och gör en selektiv uppstart. Går det snabbare då, så är det något som stör uppstarten och du kan börja bena ut det med en service/startup i taget. Det tar tid, men brukar lösa det hela.

SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg

Detta fungerade inget vidare.
Jag har nu gått igenom samtliga services som är aktiva vid uppstart och inget verkar hjälpa.

Funderar på en ominstallation, vilket nog behövs i vilket fall som helst ganska snart.

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Hur mycket minne har du? Hur mycket kan du frigöra? Jag tror det är minnesrelaterat, dock osäker. Har du någon virtuell drive, minnessticka, extern disk etc.. som tuggar minne? Hände detta efter en uppdatering? Många frågor, men länkar till ms där det finns flera lösningar.
http://search.microsoft.com/results.aspx?mkt=en-US&setlang=en-US&q=Vista+black+screen

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b2af184d
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)