septor Medlem sedan nov. 2003 208 inlägg Frågan 26 okt. 2008 21:46 #1 Försöker lägga till en disk i Vista men det verkar vara helt omöjligt.
Disken är IDE, är satt som slav.
Master disken är SATA
Har aktiverat IDE i Bios
När jag går in i Datorhantering så dyker inte disken upp.
(disken har tidigare suttit i en Xp burk som slave)
Någon som vet vad felet kan vara?
Troxy Medlem sedan mars 2004 1 505 inlägg IDE-disken ska sitta som master eftersom den är ensam av sitt slag.
septor Medlem sedan nov. 2003 208 inlägg
Troxy skrev:
IDE-disken ska sitta som master eftersom den är ensam av sitt slag.
Nu fick jag upp en ny disk "Disk0"står som dynamisk (ogiltig)
Om jag högerklickar så kan jag konvertera disken, men då försvinner innehållet.
septor Medlem sedan nov. 2003 208 inlägg Är det något annat som jag ska aktivera i Bios kanske?
Pace Medlem sedan juni 2001 9 024 inlägg
septor skrev:
Nu fick jag upp en ny disk "Disk0"står som dynamisk (ogiltig)
Om jag högerklickar så kan jag konvertera disken, men då försvinner innehållet.
Det där problemet hade jag också för några veckor sedan. Efter idogt googlande lyckades jag inte hitta någonting... enklast verkar vara att sätta in den i en annan dator (med XP) och kopiera över filerna.
Av någon anledning tycker inte Vista om dynamiska diskar från XP.
septor Medlem sedan nov. 2003 208 inlägg Hm! Har ju en j**la massa saker på disken, och ingen burk med Xp längre. :(
Tycker att det måste finnas något man kan göra iaf!
Lasp Medlem sedan juli 2000 12 978 inlägg Koppla upp disken separat med en USB /IDE gränssnitt så kommer du åt allt direkt.
Flytta sedan över och montera den för ny formatering.
Lasp skrev:
Koppla upp disken separat med en USB /IDE gränssnitt så kommer du åt allt direkt.
Flytta sedan över och montera den för ny formatering.
Kanon! Det ska jag göra! :)
septor skrev:
Kanon! Det ska jag göra! :)
Har nu testat detta och disken dyker fortfarande upp som dynamisk! Hmmmmm! :( :x :bla
L LoLo Medlem sedan feb. 2007 2 750 inlägg Vissa versioner av Vista stödjer inte dynamiska diskar, ända sättet är att uppgradera till Vista Ultimate. Eller konvertera den till basic disk .
Så här: http://itsvista.com/2007/02/itsvista-tip-32-convert-a-dynamic-disk-to-a-basic-disc-in-vista/
OBS! BE CAREFUL, don’t choose the wrong disk as all the data will be destroyed!
Pace Medlem sedan juni 2001 9 024 inlägg Ja, jag tyckte att en konvertering till FAT32 i Ubuntu var en bra idé. Och då blev datan oåtkomlig. :OO
Lyckligtvis var det inget viktigt på disken.
L LoLo Medlem sedan feb. 2007 2 750 inlägg Bästa är att göra backup innan till USB minne eller något annat såklart.