Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Kan någon rekommendera en bra sida för drivrutiner. Sitter med en Acer 5220 och försöker finna drivrutiner till det inbyggda modemet (+ lite andra grejer) men går bet. Dom drivisarna som går att ladda hem till maskinen från Acers egna sida hittar inte modemet :-(
Ännu bättre är om det finns något bra program som kan luska reda på vad det finns i maskinen så man slipper gissa leverantör.
Tack på förhand
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Just Acer 5220 verkar ha skeppats med två olika modem-chip, både Agere/Liteon och Conexant/Foxconn, så prova båda dom drivrutinerna.
Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Var hittar du sådan bra information. Jag sitter med Manualen men inte ens den lyckas JAG få den informationen ut ur. Fast det säger ju mer om mig än manualen kanske. Stort tack. *surfar ut och letar drivrutiner*
Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Quid - Var fann du information om modem-chip. Lusläste manualen men kan inte finna något av namnen. Fanns det mer info på sidorna som kan hjälpa mig lista ut exackt vad det är för modem som stoppats i min maskin ?
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Jag googlade på Acer 5220 drivers, klickade på första träffen, klickade på listan med drivrutiner för Vista, noterade att det fanns två olika drivrutiner för just modem.
Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Kan vara därför det skiter sig så illa. Kastade ut Vista och kör med XP. Finns bara en XP installation och den funkar inte. :-(
Du ska ha stort tack ändå. (Ska se om det inte går att köra Vista drivisarna under XP)
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Då kan man med hjälp av google få fram att Acer Travelmate 4320 har samma typ av modem-chip, och om man går in på drivrutinssidan för den modellen så finns Agere-drivrutinen med i XP-listan.
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_4320.html
Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Mycket slit ....
Efter mycket slit och en del testande med Vistas Drivisarna, visade det sig att efter att installerat Vistas Audio-drivisar och sedan XP modem-drivisar lyckades datorn finna modemet. Verkar som allt funkar nu.
Ett STORT tack för hjälpen. Den fick in mig på rätt spår.
Jag ska nu formatera om maskinen och börja om från början, detta för att inte få in alla "onödiga" drivisar jag nu installerat medan jag testade.
Servicepack 3 ?
Den version av XP jag ska installera är GAMMAL, det gör att den måste uppdateras för att kunna hitta CD, USB och ALLT annat. För att slippa plocka uppdatering för uppdatering, kan man BARA ladda ner Servicepack 3 och så får man allt gammalt bra med på köpet, eller hur funkar det ?
För att installera SP3 måste du installera SP2 först, om du inte redan har gjort det. Jag skulle rekommendera att du bara installerar nätverksdrivrutinen, (För att kunna ladda ner SP2), sen SP2, sen resten av drivrutinern, sen SP3.
Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Så Service Pack 3 iso filen innehåller alltså inte tidigare uppdateringar ?
Exakt. SP3 är alla uppdateringar som Microsoft har skickat ut sedan SP2 i ett paket.
Edit: Om du har fått tag på en ISO-fil med SP3 så är det nog något skumt på gång. SP3 kommer normalt som en exe-fil om du laddar ner det. Ett alternativ är att gå in på https://www.windowsupdate.com med Internet Explorer. Installera allt via den sidan. Du kommer behöva starta om datorn flera gånger och sen fortsätta installationen vi Windows Update. De är nog de smidigaste sättet.
Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg Iso filen finns att ladda ner på Windows egna sida, så jag tror inte det är något skumpt med den. Service Pack 2 däremot är exe fil. Men tack för varingen.