webForumDet fria alternativet

G:

6 svar · 455 visningar · startad av Lasse H

Lasse HMedlem sedan aug. 20051 424 inlägg

Hur får jag min externa hårdisk att alltid heta samma sak t ex G: när jag kopplar i den?
Vista Premium.

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Diskhanteraren?

SirPeter skrev:

Diskhanteraren?

Jag ser att jag där kan ändra bokstav.

Men det jag vill är att även om jag inte har hårddisken inkopplad för tillfället så ska inte någon annan enhet jag kopplar in kunna få bokstaven G:

Går det att ordna i diskhanteraren?

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Normalt brukar man inte kunna styra andra diskar utan enbart vad den disk man styr om skall få.
Såvida du inte har en domän som du kan lägga policys på vill säga.

LedelMedlem sedan dec. 2004735 inlägg

Jag vill minnas att varje disk "kommer ihåg" sin bokstav, och därmed försöker få samma nästa gång. Men när du kopplar in en ny disk så tar Windows nästa bokstav i ordningen, och kopplar du då in din andra disk är ju dens bokstav upptagen. Så om det funkar för dig, ändra i Diskhanteraren så att din disk du vill ha "statisk" bokstav till Z: eller något, för så högt kommer du nog aldrig..

DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg

...precis, och om du misstänker att någon annan enhet du använder ska få G-kolon så kan du prova att ändra enhetsbokstav på den enheten till något unikt.

Ledel skrev:

Jag vill minnas att varje disk "kommer ihåg" sin bokstav, och därmed försöker få samma nästa gång. Men när du kopplar in en ny disk så tar Windows nästa bokstav i ordningen, och kopplar du då in din andra disk är ju dens bokstav upptagen. Så om det funkar för dig, ändra i Diskhanteraren så att din disk du vill ha "statisk" bokstav till Z: eller något, för så högt kommer du nog aldrig..

Mmm, bra idé!

Ska prova med Z: så får vi se.....

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb